Emilian Pavel: Educația, dincolo de demagogia Opoziției

Alături de mulți cetățeni, aș vrea și eu, de câțiva ani deja, să văd de la Opoziția română idei și soluții concrete, despre ce și cum ar face dacă ar fi la guvernare. În schimb, zi de zi, văd critici fără soluții și văd demagogie. Un caz recent este al doamnei Florica Cherecheș, deputat PNL, care critică – probabil pentru că așa se face, propunerea de buget pentru educație.

Aș vrea să ne spună doamna deputat, onest și cu cifre, nu cu declarații cum îi acuză pe cei de la PSD, care dintre guvernările în care actualul PNL a fost la putere după Revoluție (1996-2000 și 2004-2012!!) a alocat Educației 6% din PIB?

De fapt, să spună oamenilor cât la sută din PIB au alocat acele guvernări (însumând 12 ani!!) în fiecare an pentru educație! Asta pentru ca oamenii de bună credință, ca și doamna Cherecheș, desigur, să înțeleagă bine contextul acestei discuții.

Și înainte de orice altceva, iertat să îmi fie, dar să nu ne dea doamna Cherecheș ca exemplu Bulgaria. Poate face un calcul simplu și va afla ce înseamnă ca sumă reală 3% din PIB-ul României și 4,1% din PIB-ul Bulgariei. Al nostru este cam de patru ori mai mare decât al bulgarilor, peste cel al Greciei și în curând dublu față de cel al Ungariei. Asta pentru că românii muncesc sau fac afaceri, nu demagogie.

Un motiv pentru care o bănuiesc pe doamna deputat Cherecheș de critică doar de dragul criticii și de lipsă acută de soluții, este acela că în prima parte a textului la care reacționez, domnia sa sugerează că se duc bani mulți pe salarii, pentru ca la final să ne spună ca avem nevoie de personal bine plătit în educație!…

Un alt motiv al bănuielii mele – referirea la faptul că actualul buget nu ar adresa probleme precum abandonul școlar sau analfabetismul funcțional, afectate și de condițiile din UNELE școli. Ei bine, Ministerul Educației a anunțat clar că a prevăzut în buget sume suficiente pentru construirea de grupuri sanitare moderne în toate școlile din țară care încă nu dispun de ele. Este un exemplu de investiții pentru acest an, care vor rezolva definitiv această problemă.

În treacăt fie spus, eu nu cred că acestea sunt cele mai mari probleme ale sistemului de educație din România. În opinia mea, cea mai mare provocare este aceea de a oferi elevilor educația de care au nevoie.

Dar cea mai mare veste pentru mine – nu însă și pentru doamna Cherecheș, este achiziția de tablete. Doamna deputat ne spune că înainte de tablete avem altele de rezolvat. Da, sunt multe de rezolvat, dar haideți să facem o paralelă. Dacă, spre deosebire de țările vestice, care aveau deja altă infrastructură, România nu ar fi început cu rețele din fibra optică la scară largă pentru accesul la Internet, domeniul IT nu ar fi depășit NICIODATĂ agricultura ca și pondere la PIB. Mare parte din Germania, de exemplu, nu are deloc această infrastructură modernă încă! Așa că saltul calitativ pe care tabletele li-l pot oferi elevilor, va fi echivalent cu introducerea Internetului prin fibră optică și le va da acestora un avantaj competitiv solid! Dacă doamnei Cherecheș chiar îi pasă. În fine…

Apreciez, în final, și referirea la programul Masă la școală, pentru că în ciuda anilor de guvernare PNL, nu au fost în stare – domniile lor, nu alții, să îl extindă de la faza de proiect pilot!

Europarlamentar Emilian Pavel

Distribuie informația
Alte știri