Mircea Stroe: Arta în spaţiul public

Arta în spaţiul public îmbracă forme ce se exprimă diferenţiat în raport cu prezenţa ei permanentă sau temporară. Manifestările artistice ca formă de utilizare temporară a spaţiilor publice, organizate de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, au capacitatea de a sesiza oportunităţile pe care le oferă spaţiul urban orădean, devenind astfel o practică compensatorie a planificării urbane şi degajînd un mesaj social.

Spaţiul public, ca spaţiu de expresie artistică şi consum cultural, este de importanţă majoră în Oradea. Intervenţiile artistice în spaţiile publice trebuie să-i vizeze atît pe locuitorii oraşului cît şi pe vizitatorii acestuia. Din acest punct de vedere, manifestările artistice desfăşurate de Asociaţia Artiştilor Naivi din România în spaţiile publice orădene au rolul special de a crea atracţii turistice prin faptul că acordă un acces necondiţionat la o experienţă artistică ce se îmbină cu experienţa spaţiului. Performarea artistică se inserează în ansamblul de experienţe urmărite de cei care se angajează în turismul cultural din Oradea. Prin toate evenimentele organizate, Asociaţia Artiştilor Naivi din România contribuie la vitalitatea culturală a spaţiului public.

Există o tendinţă crescătoare a prezenţei culturii şi artei în spaţiile publice, aceasta putînd fi explicată prin creşterea susţinută, în parteneriat cu instituţii publice, a numărului de evenimente artistice organizate de ONG-urile locale. Prezenţa constantă a anumitor instituţii publice în calitate de partener la organizarea unor evenimente artistice sugereaza atît importanţa iniţiativei acestora pentru facilitarea accesului la cultură, cît şi necesitatea existenţei unor fonduri publice pentru susţinerea unor astfel de evenimente care aduc profit indirect.

Organizatorii, Asociaţia Artiştilor Naivi din România, spun că au existat şi dezamăgiri în aceşti ani de festival, dar faptul că anul viitor va fi organizată ediţia a V-a, jubiliară, face ca restul să devină irelevant. Neavînd suficientă finanţare, s-a ajuns în situaţia în care un singur om lucrează voluntar aproape zi şi noapte pentru a pune la punct toate amănuntele, a găsi şi fideliza parteneri care să sprijine acest act de cultură şi pentru a aduce în Oradea o artă care în alte ţări este foarte apreciată. Există exemple chiar în România, târguri de artă care educă oamenii să viziteze astfel de locuri şi să cumpere artă. Este un fenomen care se întâmplă acum şi care nu se întâmpla până astăzi. Desigur că la Paris, New York, Londra sau Berlin oamenii au cumpărat dintotdeauna artă, dar acum se întâmplă acest lucru în locuri unde oamenii nu obişnuiau să facă asta, la noi acasă, iar faptul că un festival de artă naivă aduce în sălile de expoziţie peste 200 de oameni la un vernisaj este un semnal că oraşul public visat, oraşul frumos, este oraşul cultural.