1,6 milioane de firme şi PFA, obligate să se înscrie în SPV, până la 1 martie. Peste 50 de mii sunt din Bihor

Spaţiul Privat Virtual (SPV), serviciul prin care Fiscul comunică cu contribuabilii, este obligatoriu pentru firme şi pentru PFA-uri de la 1 martie 2022, potrivit unei ordonanţe de urgenţă publicate în august 2021 în Monitorul Oficial.

Inregistrarea în SPV şi utilizarea acestui serviciu de către persoanele juridice se fac doar cu ajutorul unui certificat digital calificat obţinut în prealabil. Pentru obţinerea certificatului electronic digital compania va trebui să opteze pentru una dintre ofertele de pe piaţă locală, urmând un proces similar obţinerii certificatului digital calificat pentru depunerea declaraţiilor fiscale. În cazul în care companiile au deja un certificat digital calificat obţinut pentru depunerea declaraţiilor fiscale rămâne doar înrolarea acestuia şi pentru obţinerea accesului în Spaţiul Privat Virtual, pe baza procurii notariale care trebuie să conţină şi acest aspect.

În cazul persoanelor fizice înregistrarea în SPV se poate face atât cu ajutorul unui certificat digital calificat, cât şi pe baza de nume de utilizator şi parolă, în cazul în care acestea nu deţin un astfel de certificat.

În ambele situaţii, înregistrarea în SPV se face exclusiv online, nemaifiind necesară şi depunerea la ghişeu de documente, după cum se proceda în trecut.

În cazul PFA-urilor, pentru a utiliza SPV pentru obligaţiile fiscale ale titularului (cum ar fi cele declarate prin declaraţia unică, pe codul numeric personal al titularului), înregistrarea se poate face pe baza de nume de utilizator şi parolă. Însă, pentru utilizarea SPV pentru obligaţiile fiscale ale PFA-ului declarate pe CUI-ul acestuia, va fi necesară înregistrarea cu ajutorul unui certificat digital calificat.

În cazul utilizării unui certifiat digital, titularulul certificatului, care va solicită înrolarea în SPV, poate avea calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat sau împuternicit al persoanei juridice.

Contribuabilii care nu se vor înregistra în SPV vor avea, mai devreme sau mai târziu, probleme cu Fiscul. Legislaţia nu prevede amenzi pentru firme pentru fapta de neînrolare în SPV, dar neînrolarea va avea potenţiale consecinţe negative pentru respectiva firma. Spre exemplu, administratorii ei nu mai pot depune cereri la ANAF pe format hârtie, solicitări din partea firmei. ANAF va refuza să le ia în considerare şi va notifica firma că unica formă legală de a adresa solicitări este prin SPV.

Deci, înregistrarea devine obligatorie pentru ca o firma să-şi poată exercită drepturile. Odată existând SPV, orice comunicări de la Fisc către firma respectivă vor fi făcute tot prin SPV, nu prin poştă normală sau alte forme de comunicare. Acolo se vor transmite deciziile de executare silită, de exemplu, deci SPV-ul va trebui consultat constant

Alte știri