1 octombrie: Ziua internaţională a cafelei. ”Street Coffee Roasters”, răsfăț pentru iubitorii orădeni ai licorii magice

Rece, fierbinte, decafeinizată, cu diferite arome, instant, filtru sau ibric, cafeaua şi lunga sa istorie sunt sărbătorite la 1 octobrie, de Ziua Internaţională a Cafelei. Prima cafenea din lume a fost deschisă la Constantinopol în 1475. Cafeaua a ajuns în India, Indonezia, America, dar şi Italia, unde a fost deschisă prima cafenea din Europa, în 1645 (Veneţia). Olandezii au fost primii care au importat pe scară industrială şi au cultivat-o în propriile colonii din Java şi Ceylon. Tot ei au introdus-o în Japonia, în secolul XVII.

Originea cuvântului: de la regiunea Kaffa sau de la cuvântul “quahwek” care în limba arabă înseamnă “stimulent”. În secolul următor, cafeaua se răspândise deja în Orientul Mijlociu, Persia şi Turcia. Cultura modernă a cafelei îşi are originea în Europa de Vest, în secolul al XVIII-lea. Răspândită astăzi pe tot globul, este preparată şi consumată diferit de la o ţară la alta.

Această zi a fost marcată, pentru prima dată, la 1 octombrie 2015, şi a coincis cu cea de-a 115-a sesiune a Consiliului Internaţional al Cafelei (ICC) şi cu primul Forum global al cafelei (GCF), desfăşurat în cadrul Expo Milano (1 mai-31 oct. 2015), un eveniment la care au participat peste 150 de state, potrivit www.internationalcoffeeday.org. Decizia privind stabilirea unei zile internaţionale dedicate cafelei a fost luată de statele membre ale OIC, în martie 2014.

Având în vedere efectele cumulative ale crizei preţurilor cafelei şi ale pandemiei de COVID-19, nu numai că există o ameninţare serioasă pentru mijloacele de trai ale fermierilor de cafea de astăzi, ci şi un risc pentru viitorul cafelei de mâine. Un număr din ce în ce mai mare de tineri din gospodăriile producătoare de cafea se îndepărtează de „afacerea de familie”, pleacă în alte regiuni şi caută locuri de muncă pe care le consideră mai progresive şi mai profitabile pentru viitorul lor. Mai mult, multe dintre locurile de muncă adesea ocupate de tineri din lanţul valoric al cafelei s-au pierdut recent.

Ziua internaţională a cafelei este, astfel, o ocazie pentru a promova şi a sărbători cafeaua ca fiind cea mai iubită băutură a oamenilor din lumea întreagă. Este, de asemenea, o oportunitate de a promova practici durabile privind sectorul cafelei şi de a creşte gradul de conştientizare asupra situaţia dificilă a cultivatorilor de cafea.

În acest an, Organizaţia Internaţională a Cafelei (OIC) lansează „Coffee’s Next Generation”, o iniţiativă globală care vizează tinerii talentaţi şi motivaţi şi antreprenorii din sectorul cafelei. Investiţiile în educaţia tinerilor vor genera atât soluţii inovatoare, cât şi durabile pentru sectorul cafelei, contribuind la reconstruirea unui sector al cafelei mai bun, mai echitabil şi prosper, permiţând recuperarea din criza de COVID-19 şi construind un viitor mai puternic, cu impact pozitiv asupra comunităţilor de cafea din întreaga lume.

”Succesul e o stare de spirit. Eu simt că am succes când văd un client mulțumit.” Astfel își caracterizează reușita în afaceri Andrei Socaciu, numele din spatele brandului orădean Street Coffee Roasters.

Încă din facultate, Andrei Socaciu a vrut să facă o afacere a lui, în care să fie propriul șef. Și-a urmărit visul fără contenire, iar plecarea în Anglia i-a adus imboldul de care avea nevoie. Timp de doi ani a învățat meserie la Starbucks, unul dintre giganții industriei mondiale a cafelei. ”Acolo am văzut partea mai ”avansată” a unei afaceri”. Întors în țară, a pus la bătaie banii strânși din munca în străinătate și, alături de un asociat, Ionuț Manga, a investit 10.000 de euro în prima cafenea. Bani puțini, calculați pentru trei luni de salarii și chirie, dar multă experiență și multă muncă, rezumă Andrei Socaciu perioada de început a afacerii sale. 

Fiind o afacere care se desfășoară în spații relativ mici, în care clientul intră doar pentru a-și lua cafeaua, Street Coffee Roasters a rezistat în fața pandemiei, spune Andrei Socaciu. În aceea perioadă a pus la dispoziția clienților o aplicație online care le permite să comande și să plătească online cafeaua preferată.

Sursa: stiri.tvr.ro/ agerpres.ro/oradeaindirect.ro

Alte știri