Primăria Oradea împreună cu Consiliul Județean pregătește un proiect major de infrastructură rutieră, care are ca obiectiv conectivitatea orașului Oradea, respectiv a Zonei Metropolitane Oradea cu drumurile județene și marile magistrale de transport din județul Bihor.
Primarul Florin Birta a prezentat în conferința de presă de azi, 29 martie, necesitatea implementării unui astfel de proiect.
„Nu ne dorim să ajungem ca alte orașe din țară, sufocate de traficul din oraș. Iar pentru asta, trebuie să căutăm noi rute, să oferim alternative traficului din municipiu. Din discuțiile avute cu reprezentanții comunei Paleu, anual aici se emit cca 300 de autorizații de construire, iar în Oradea, în zona de dealuri peste 500. Astfel, pentru că zonele de locuințe se dezvoltă și nu există alte rute, descărcarea traficului se face în Oradea, aglomerând traficul din oraș”, a precizat primarul Florin Birta.
Prin urmare, proiectul are ca obiectiv descongestionarea zonelor centrale, o legătură mult mai bună a orașului cu Zona Metropolitană și conexiuni rapide spre magistrale precum Autostrada A3, Drumul Expres Arad – Oradea, respectiv cu Ineul rutier metropolitan. Se are în vedere și realizarea Inelului metropolitan de Nord, ce va conecta DN 1 cu DN 19, având și rolul de a descărca traficul rutier din zona de dealuri a Oradiei.
În vederea realizării acestor obiective de infrastructură, Primăria Municipiului Oradea va încheia cu Consiliul Județean Bihor un acord de colaborare, prin care se urmărește asigurarea conectivității infrastructurii rutiere și dezvoltarea serviciilor de transport.
Unitățile administrative din Zona Metropilitană Oradea care vor beneficia de implementarea acestui proiect sunt: Oradea, Biharia, Borș, Cetariu, Girișu de Criș, Ineu, Nojorid, Oșorhei, Paleu, Sânmartin, Sântandrei și Toboliu.
Primarul Florin Birta a prezentat cele cinci obiective de investiții ale acordului de colaborare dintre cele două instituții.
Acestea sunt următoarele:
– Asigurarea conectivității drumurilor județene, respectiv conectarea nodului rutier major realizat prin noile proiecte de investiții din municipiul Oradea (Drum Expres Arad – Oradea și legătura Centura Oradea – Autostrada A3) cu zona centrală a municipiului Oradea, pe o axă ce cuprinde străzile Meșteșugarilor, Lăpușului, Oneștilor, bulevardul Decebal și strada Tudor Vladimirescu (Anexa nr. 1).
– Asigurarea conectivității comunei Paleu și a zonei de dealuri cu Șoseaua Borșului (DN 1), prin cartierele Oncea, Soarelui, respectiv prin strada Uzinelor din municipiul Oradea (Anexa nr. 2).
– Realizarea Inelului Metropolitan de Nord, menit a asigura conectivitatea DN 1 cu DN 19, astfel: Centura Oșorhei (sensul giratoriu de pe DN 1, spre Fughiu) – municipiul Oradea, prin cartierele Tineretului, Podgoria, respectiv zona Gheorghe Doja – comuna Paleu, localitățile Săldăbagiu de Munte și Paleu – Centura Biharia (Anexa nr. 3).
– Asigurarea conectivității zonei Băile Felix – Băile 1 Mai cu DN 1, în municipiul Oradea, cartierele Nufărul și Velența, prin zona străzilor Iancu de Hunedoara – Seleușului – Războieni – Calea Clujului (Anexa nr. 4).
– Conectivitatea Inelului Rutier Metropolitan cu municipiul Oradea, între Nojorid și Sânmartin, prin realizarea unui drum de legătură pe relația comuna Sânmartin/localitatea Cihei – municipiul Oradea, strada Apateului – Centura Oradea. (Anexa nr. 5).
„Ne propunem ca până la începutul anului viitor să avem realizate studiile de fezabilitate pentru cele cinci obiective, urmând ca apoi, împreună cu Consiliul Județean Bihor să identificăm sursele de finanțare pentru realizarea acestor proiecte de infrastructură”, a precizat primarul Florin Birta.