În țările scandinave și în mai multe state din Statele Unite ale Americii copiii se întorc la scrisul de mână, la caligrafie și la dictare. Motivul este simplu și clar: scrisul de mână influențează și dezvoltă mai multe zone ale creierului decât scrisul pe tastatură sau ecran și influențează pozitiv gândirea și memoria.
O echipă de neurologi de la Universitatea de Tehnică și Științele Naturii din Norvegia a cercetat efectele scrisului de mână și a celui pe tastatură asupra creierului, la copii și adulți. Scrisul de mână duce la formarea unor legături neuronale care stimulează și memoria. „O asemenea conectivitate neuronală este foarte importantă pentru creier, pentru prelucrarea de informații noi și susține procesul de învățare”, spune dr. Audrey van Meer, cercetător al creierului și profesor de neuropsihologie, la Universitaea norvegiană, coautor al studiului publicat în Frontiers in Psychology. În studiul coordonat de ea, 36 de studenți au trebuit să scrie de mână mai multe cuvinte sau să le tasteze pe ecran. În timpul studiului li s-a făcut encefalograma. Conexiunile dintre diferite regiuni ale creierului s-au înmulțit în timpul scrierii de mână, dar nu și în timpul tastării pe ecran. Mișcările necesare pentru formarea literelor fac diferența, spun cercetătorii. Aceeași mișcare cu degetul pe tastatură sau pe ecran nu stimulează creierul în aceeași măsură ca scrisul de mână. Din cauza aceasta copiii care învață să scrie pe tastatură au dificultăți în deosebirea literelor în oglindă, de exemplu, b și d. „Acești copiii nu simt cum se produc literele”, spune van Meer. Orele de caligrafie, oricât de enervante au fost, nu fost zadarnice.
Majoritatea adulților cunosc beneficiile scrisului de mână. Indiferent că este vorba despre lista de cumpărături, de schițe pentru o discuție telefonică sau prelegeri la conferințe sau seminarii, cei care scriu de mână își amintesc mai bine temele dorite și țin minte mai multă vreme ceea ce au scris/ învățat. Ceea ce e scris de mână rămâne mai multă vreme în memorie. Cei care scriu notițele pe tastatură sau pe ecran uită mult mai repede conținutul scris, indiferent că sunt copii, tineri sau adulți.
Experimentele școlare care accentuează învățarea digitală au multe dezavantaje pentru dezvoltarea copiilor, chiar dacă scrierea pe tastatură este mai ușoară și mai simplă. Neurologii norvegieni recomandă însușirea scrierii de mână.
Suedia, pionerul în digitalizarea învățământului, se întoarce la obligativitatea însușirii scrierii de mână și la „analogizarea” învățământului. Karolinska Institut a constatat după câțiva ani de digitalizare a învățământului că tabletele și laptopurile „mai degrabă îngrădesc, decât să stimuleze” învățarea, iar Lotta Edholm, ministrul educației din Suedia, a declarat că „ecranele digitale au multe dezavantaje în procesul de educație. Acestea blochează învățarea și dezvoltarea vorbirii.” Copiii suedezi scriu din nou mai mult de mână decât pe tabletă sau laptop. Mai multe state din Statele Unite ale Americii au reintrodus la începutul anului școlar scrierea de mână și dictarea.
Învățarea utilizării calculatorului este importantă în procesul de pregătire pentru cariera profesională, dar utilizarea lui exclusivă ne privează de multe dintre beneficiile scrierii de mână. Abuzul de aparatură digitală ne afectează memoria, capacitatea de concentrare, dar și abilitățile sociale. Și pentru a ne menține creierul în formă, cum ar fi, pentru început, să ne scriem listele de cumpărături pe foaie de hârtie și să reîncepem să scriem felicitări și scrisori? Apropo: Când ați scris de mână ultima felicitare de Crăciun sau de zi de naștere, nu un Email sau un mesaj pe WhatsApp/ Facebook sau alte aplicații?
Daniela Stoica