Visul american pe două piane, marți la Filarmonica Oradea

Pianiștii Grace Jee Eun Oh și Dragoș Cantea ne invită marți, 9 aprilie, de la ora 19 la un recital cu titlul Visul American. Programul cuprinde lucrări ale unor  compozitori americani sau deveniți americani, precum și a lui Edvard Grieg (care nu a fost pe noul continent). Vom fi răsfățați cu Dansuri simfonice din musicalul West Side Story de Leonard BernsteinFantezie pe teme din opera Porgy și Bess de Gershwin de Percy GraingerDansuri norvegiene 1 și 2, op. 35 de Edvard GriegJoc din Banat și Divertismento nr. 3 Charleston de Sabin Pautza și Tico-Tico no fuba de Zequinha de Abreu.

Statele Unite este un conglomerat de destine, popoare, culturi și influențe, iar acest lucru se manifestă și în muzica și cultura americană. Pentru 200 de ani buni a fost locul unde spălătorul de vase a putut deveni bogat sau vedetă, dar și locul unde discriminarea poate ajunge la cote înfricoșătoare.

Leonard Bernstein (1918 – 1990) a fost din multe puncte de vedere întruchiparea visului american. Fiul unor imigranți evrei-ruși și evrei-ucrainieni, care nu a avut contact cu muzica până la 10 ani decât prin intermediul radioului, a început studiul pianului abia când mătușa lui a vrut să scape de pian și l-a plasat în familia fratelui ei, a început să învețe să cânte și să compună în ciuda refuzului tatălui său. Când tatăl lui nu a vrut să-i plătească orele de muzică, a început el însuși să le predea copiilor vecinilor ore de pian, iar banii câștigați i-a investit în propriile ore. Când tatăl lui s-a înmuiat, a ajuns să studieze muzica la Harvard, apoi la Curtis Institute of Music în Philadelphia, iar în 14 noiembrie, 1943, a devenit peste noapte dirjor de succes, după ce l-a înlocuit pe Bruno Walter la pupitrul New York Philharmonic Orchestra. Respectatul dirijor se îmbolnăvise. În 1946, face primul turneu în Europa, iar în 1948 dirijează o orchestra formată din muzicieni evrei supraviețuitori ai Holocaustului, care încă locuiau într-o formă de lagăr la trei ani de la încheierea războiului. Genialitatea, elanul, carisma sa ca pianist, dirijor și compozitor electrizează până azi publicul și muzicienii. Musicalul West Side Story este una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale, iar Dansurile simfonice putem spune că sunt esența musicalului. Aranjamentul pentru două piane pe care îl vom auzi a fost realizat abia în 1998 de către John Musto. Culorile orchestrei sunt distilate, iar cei doi pianiști au ocazia să arate ce pot, atât din punct de vedere tehnic, cât și artistic.

Fantezia pe teme din opera Porgy și Bess de Gershwin de Percy Grainger (1882 – 1961) este o dovadă a calităților artistice și virtuozitatea pianistului, aranjorului și compozitorului născut în Australia și devenit cetățean american în 1918 (anul nașterii lui Bernstein). Opera lui Gershwin scoate la iveală o altă față a USA, cea a discriminării rasiale, a abuzurilor de alcool și droguri, a abuzurilor fizice. Oricât de brutal este subiectul operei, teme și arii din această operă au devenit celebre dincolo de sălile de concert și de operă. Percy Grainger alege câteva dintre ele și le transformă în buna tradiție postromantică și modernă. În perioada petrecută la Londra compozitorul a avut ocazia să îl cunoască printre alții pe Edvard Grieg, următorul compozitor al serii.  

Dansurile norvegiene nr. 1 și 2, op. 35 de Edvard Grieg (1843 – 1907) sunt un omagiu adus de compozitor folclorului țării sale. Interpretate la Langeleik, Hardangerfiedel, fluiere de scoarță sau de salcie (instrumente tradiționale norvegiene), muzica lui Grieg primește o aură magică. La pian Grieg înnobilează muzica populară norvegiană, o aduce pe scena propriei țări, apoi pe cea europeană și mondială. Are deja modelul mai bătrânilor Chopin, Bedrich Smetana, Erkel Ferenc, dar și al contemporanilor săi Dvorak, Ceaikovski sau Brahms.

Sabin Păutza (1943 – ) este cunoscut publicului orădean de mulți ani în calitate de compozitor și dirijor. Și el este parte a visului american. După imigrarea sa în USA a ajuns director artistic și prim-dirijor al Plainfield Symphony Orchestra din New Jersey, profesor și apreciat compozitor. Stilul său se ferește de experimente moderniste brutale și folosește cu mijloace moderne 300 de ani de tradiție muzicală europeană. La fel ca ceilalți compozitori ai serii, figurează în program cu piese inspirate din folclorul românesc, respectiv cultura americană din prima jum,ătate a secolului al XX-lea.

Seara se va încheia cu Tico-Tico no fuba de Zequinha de Abreu (1880 – 1935). Compozitorul brazilian, la fel ca Heitor Villa Lobos sau Astor Piazolla, a adus muzica și spiritul sud-american în conștiința europenilor, al nord-americanilor și al întregii lumi.

Pianiștii Grace Jee Eun Oh și Dragoș Cantea, provin din culturi și școli diferite (sud-coreeană și românească), dar reușesc să treacă de aceste obstacole, să colaboreze și să transmite mai departe muzica de pe trei continente, din trei secole, filtrată prin personalitățile și arta lor, să descopere publicului compozitori noi sau fațete noi ale unor lucrări foarte cunoscute. Cei doi sunt colegi de catedră la Academia de Muzică Norvegiană din Oslo.

Mai găsiți bilete la acest concert la caseria filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .

Daniela Stoica

Distribuie informația

CASĂ DE VÂNZARE ÎN BIHOR

 

Alte știri