Al doilea pian al Filarmonicii Oradea este botezat prin cele două concerte organizate săptămâna aceasta de Filarmonica Oradea. Primul a fost recitalul de marți seara Visul American, al doilea este concertul cu orchestră de joi, 11 aprilie, de la ora 19. Pianul a intrat în posesia filarmonicii cu sprijinul Sound Creation. Soliștii serii vor fi pianiștii Oxana Corjos și Cristian Niculescu, precum și clarinetistul Petru Pane, care vor evolua alături de orchestra simfonică orădeană sub bagheta dirijorului Adrian Morar. Programul este unul exclusiv francez: Rapsodia nr. 1 pentru clarinet și orchestră de Claude Debussy, Concertul pentru două piane și orchestră de Francis Poulenc și Suitele Arleziana de Georges Bizet.
Rapsodia nr. 1 pentru clarinet de Claude Debussy (1862 – 1918) a fost compusă după Petite Piece, în 1910, pentru clarinet și pian. Dacă Petite Piece a fost compusă ca lucrare de absolvire pentru studenții Conservatorului din Paris, Rapsodia a fost compusă pentru profesorul Prospere Mimart. Ambele lucrări și-au făcut repede loc pe scenele de concert, iar Debussy a orchestrat rapsodia, fiind foarte mulțumit de ea. O a doua rapsodie nu a mai urmat din păcate. În 1914 a început Primul Război Mondial, iar apoi a urmat boala lui Debussy și moartea la doar 56 de ani. Atât Petite Piece, cât și Premiere Rapsodie sunt o provocare pentru soliști, solicitându-le tehnica respirației, virtuozitatea tehnică, subțilități tonale, nuanțarea melodică, niciuna dintre ele nefiind recomandate instrumentiștilor „necopți”. La fel ca în toate lucrările sale de maturitate, de la celebrul Preludiu la dup-amiaza unui faun la schițele simfonice Marea, Debussy se dovedește și în acest caz un pictor cu sunete și tonuri. Fascinația pentru cultura Orientului Îndepărtat de la stampe la muzica orientală cu scară pentatonică, se simte și în această lucrare, ce beneficiază de timbrul catifelat și senzual al clarinetului.
Concertul pentru două piane și orchestră în re minor FP 61 de Francis Poulenc (1899 – 1963) este una dintre bijuteriile muzicale ale perioadei interbelice, ce pulsează de viață, se îmbată în vise și melancolie, combină stiluri și genuri, aruncă reguli peste bord sau le adaptează astfel încât să slujească intențiilor sale muzicale. Concertul a fost compus în 1931, aproape concomitent cu celebrul Concert în Sol major de Ravel, înainte de criza sa spirituală de la jumătatea anilor 30, când muzica sa devine serenă și se întoarce spre simplitatea cunoscută în muzica catolică religioasă. La fel ca Ravel, Poulenc introduce în concertul său elemente de jazz, dar și ritmuri și pulsații arhaice, inspirate de muzica africană, precum și lirism și poezie franceză. Lucrarea are nevoie de doi pianiști virtuozi, care au forță, se înțeleg și colaborează ca un singur organism.
Concertul se va încheia cu cele două Suite Arleziana de Georges Bizet (1838 – 1875), dintre cele mai cunoscute lucrări ale compozitorului alături de opera Carmen. Cele două suite reunesc câteva dintre cele mai frumoase momente din muzica de scenă scrisă de Bizet pentru drama lui Alphonse Daudet cu același nume.
Cei trei soliști și dirijorul serii sunt cunoscuți deja și apreciați de publicul orădean. Calitățile lor interpretative, inteligența lor muzicală sunt garantul unui concert de calitate și un motiv de a-i invita și de a le savura arta mereu și mereu. Ei au darul de a împrospăta lucrări cunoscute, dar și de a ne descoperi alte comori ale istoriei muzicale. Dacă Oxana Corjos și Cristian Niculescu au deja experiență artistică și de viață și au demonstrat ce pot din punct de vedere profesional, clarinetistul Petru Pane este la început de carieră. El cucerește însă inima publicului și ale juriilor la concursurile de specialitate. Dirijorul Adrian Morar, de la Opera Română din Cluj-Napoca, va face conduce orchestra în această aventură muzicală ce cuprinde un secol de muzică în transformare, de la romantismul lui Bizet, până la modernismul rebel al perioadei interbelice.
Mai găsiți bilete la acest concert la caseria filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .
Daniela Stoica