De-a lungul timpului, tipologia operaţiunilor desfășurate de pompierii militari a devenit tot mai complexă, adaptându-se contextului contemporan, astfel că, în prezent, echipajele de pompieri acţionează pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor de la înălţime, de la înec, de sub dărâmături şi din alte situaţii critice, intervin pentru descarcerarea victimelor accidentelor rutiere şi pentru acordarea primului ajutor calificat, salvează animale, asanează teritoriul de muniţia rămasă neexplodată, intervin la inundații, înzăpeziri, secetă, vijelii etc., prevenind, limitând și înlăturând efectele fenomenelor meteorologice periculoase, intervin la accidente tehnologice, radiologice, biologice şi la alte calamităţi antropice sau naturale, precum şi la alte situații care pun în pericol sănătatea, viaţa şi bunurile oamenilor.
În primele opt luni ale anului, în zona de competență a Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Crișana” al județului Bihor (ISU Bihor) s-au produs 12.231 de evenimente ce au implicat intervenția operativă a subunităților de pompieri și a serviciilor voluntare și private, în medie 50 de intervenții pe zi, din care 3.979 altele decât urgențe medicale.
763 de misiuni de stingere a incendiilor și 253 de operațiuni de salvare a persoanelor aflate în diferite situații de urgență în propriile locuințe
În perioada menționată, pompierii militari bihoreni au acționat pentru salvarea a 253 de persoane aflate în diferite situații de urgență în propriile locuințe și pentru stingerea a 763 de incendii și incendii de vegetație uscată, din care 385 de incendii și 378 de incendii de vegetație uscată și altele.
Cele mai frecvente categorii de împrejurări determinante pentru producerea incendiilor au fost: focul deschis – 377, instalațiile electrice defecte/improvizate/lăsate sub tensiune nesupravegheate – 141, coșurile de fum defecte sau necurățate – 63, mijloacele de încălzire defecte/nesupravegheate – 41, respectiv fumatul – 79.
Valoarea estimată a bunurilor salvate în urma incendiilor se cifrează la aproximativ 85 milioane lei, iar cea a bunurilor distruse, la aproximativ 13 milioane lei.
În urma incendiilor au fost înregistrate 7 persoane decedate, 13 persoane rănite și 19 persoane salvate/evacuate.
În intervalul analizat, din cele 8.252 de intervenții ale SMURD, cele mai multe au fost înregistrate pentru acordarea ajutorului medical de urgență – 6299, 910 la accidente rutiere, 327 pentru asistența persoanelor, 676 misiuni în sprijin și alte intervenții. De asemenea, au fost înregistrate 40 de situații în care s-a intervenit cu echipajele specializate de descarcerare.
În primele opt luni ale anului, echipajele SMURD, au asistat 9.450 de persoane, dintre care 8.265 adulți și 1.185 copii.
Structurile operative ale inspectoratului au desfășurat și următoarele misiuni din categoria altor situații de urgență: 87 de misiuni de înlăturare a efectelor fenomenelor meteorologice periculoase, 30 de intervenții la inundații, 59 de misiuni diverse în sprijinul comunității și 29 de misiuni de asanare și distrugere a muniției rămase neexplodată din timpul celor două conflagrații mondiale.
La nivelul subunităților de intervenție s-au desfășurat 134 exerciții cu forțe în teren, respectiv 1.490 de activități de recunoaștere în teren și educare preventivă a populației.
În aceeași perioadă, au fost recepționate 225 de mesaje privind fenomenele hidrometeorologice, din care: 174 atenționări cod galben, 44 avertizări cod portocaliu și 7 avertizări cod roșu, care au fost retransmise prin 28.956 mesaje (SMS, FAX și E-mail-uri), membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU Bihor), comitetelor locale pentru situații de urgență și instituțiilor cu funcții de sprijin. Totodată, au fost emise 18 mesaje RO-Alert la nivelul județului Bihor.
Controale, instruiri și exerciții desfășurate de Inspecția de Prevenire
În primele opt luni ale acestui an, personalul Inspecţiei de Prevenire a desfășurat un număr de 1364 de controale, efectele acestora fiind concretizate în reducerea semnificativă a factorilor de risc şi creşterea nivelului de protecţie a obiectivelor sursă de risc, precum şi în îmbunătăţirea modului de comportare a cetăţenilor în diferite situaţii.
Au fost supuse activității de control, 391 instituții, 55 de localități, 873 de operatori economici, 37 de obiective de investiții și 8 obiective SEVESO.
Pe timpul desfășurării controalelor de prevenire au fost depistate 9.570 de nereguli pe linia apărării împotriva incendiilor și a protecției civile, dintre care, 1.744 au fost soluționate operativ pe timpul verificărilor. În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 7.884 de sancțiuni contravenționale, din care 6.881 avertismente și 1.003 amenzi, în cuantum de 4.958.000 lei.
Au fost organizate și desfășurate 1.910 instruiri cu personalul cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență și 1.271 exerciții de alarmare și evacuare în cazul declanșării diferitelor tipuri de riscuri.