În premieră, Asociaţia Firmelor Bihorene a realizat o analiză obiectivă a mediului de afaceri bihorean în contextul a trei regiuni de dezvoltare, Centru, Nord-Vest şi Vest, ca punct de plecare pentru o dezbatere care să răspundă la întrebarea: ”Poate fi Bihorul un pol de dezvoltare economică? ”
„Scopul analizei este stabilirea unui diagnostic, real şi sincer, al economiei judeţului care să stea la baza unei dezbateri publice pentru generarea unei strategii de dezvoltare incluzivă, flexibilă şi foarte agilă pe termen lung a judeţului. Trebuie să analizăm punctele forțe şi vulnerabilităţile noastre în raport cu judeţele învecinate, astfel încât să ştim exact ce trebuie făcut pentru creşterea bunăstării”, a declarat, marţi, în conferinţă de presă, preşedintele AFB, Octavian Dan.
DIn datele prezentate rezultă că în județul Bihor, IMM-urile reprezintă principala sursă de locuri de muncă și stabilitate socială, mult mai mult decât în orice regiune de dezvoltare dintre cele analizate. De asemenea, 91 % din profitul raportat în județ vine de la micile afaceri.
”Asta arată foarte clar că cea mai importantă categorie de companii din economia judeţului sunt IMM-urile, indiferent din ce punct de vedere le privim”, a subliniat în cadrul prezentării, Octavian Dan.
Dacă în clasamentul regional stăm bine la capitolul micilor întreprinderi, alta e situația în ceea ce privește marile companii din Bihor. Impactul acestora în economia județului e semnificativ mai redus decât media in cele 3 regiuni de dezvoltare analizate.
Un alt indicator important, care dă de gândit, este profitabilitatea muncii în judeţ, Bihorul fiind pe locul 12, cu o valoare de 2.400 de lei pe lună.
Analiză comandată de AFB și realizată de Bridge to Information pe baza datelor financiare ale ANAF e una complexă și extrem de amănunțită.
”Noi am considerat ca fiind relevante înformațiile bilanțiere din cele 16 județe din regiunile de dezvoltare Centru, Nord-Vest și Vest pe care le-am analizat, atât cumulat la nivel de județ, cât și segmentat, pe categorii de companii. Ne-am concentrat pe numărul de companii, cifra de afaceri, profit net, rată profitabilității, număr de angajați”, a declarat Liviu Sav, fondatorul B2I.
După diseminarea acestei analize, AFB își propune ca în termen de două-trei săptămâni să inițieze o dezbatere publică la care să participe reprezentanţi ai mediului de afaceri din Bihor şi ai autorităţilor locale care să și identifice soluții și la final o strategie și un plan de măsuri.