Începe amplasarea eco-insulelor în Oradea – Instruirea reprezentanților asociațiilor de proprietari

Astăzi, 1 octombrie, a avut loc în curtea Primăriei Oradea cea de-a douaîntâlnire cu reprezentanții asociațiilor de proprietari în vedereaprezentării modului de funcționare a insulelor ecologice digitalizate.

Au participat 80 de reprezentanți ai asociațiilor de proprietari din zonaDacia – Decebal, primele insule urmând să fie montate săptămâna viitoare încartierul Rogerius.

Avantajele eco-insulelor

Cele mai importante avantaje ale insulelor ecologice sunt: implementareaprincipiului „plătești pentru cât arunci” pentru zona de blocuri,conștientizarea populației asupra importanței colectării selective,reducerea mirosurilor neplăcute, stoparea accesului altor persoane în afarăde locuitorii arondați, dar și reducerea contaminării deșeurilorreciclabile.

Prezentarea tehnică
Datele tehnice și modul de funcționare al acestora au fost prezentate celorprezenți de către Mihaela Copil, consilier în cadrul Direcției Tehnice dinPrimăria Oradea, și de Vlad Vaipan, reprezentant al firmei EuroplastRomânia SRL.Primăria Oradea a accesat, prin Programul Național de Redresare șiReziliență, 275 de insule ecologice digitalizate, având semnat un noucontract de finanțare pentru încă 100 de astfel de module.
Prin urmare, Oradea va avea 375 de insule ecologice digitalizate, care vorînlocui treptat incintele metalice existente. În municipiu există înprezent peste 900 de incinte amplasate în zonele de locuințe.
Fiecare eco-insulă este compusă din 5 module închise pentru fracțiile:plastic/metal, hârtie/carton, sticlă, biodegradabil și rezidual. Fiecaremodul este prevăzut cu un container de 1100 de litri.
Criteriul stabilit pentru montarea unei insule ecologice digitalizate afost ca aceasta să deservească minim 200 de locatari. Astfel, au fost luateîn considerare incintele metalice care deserveau deja minim 200 de locatariconform inventarului.
Accesul și funcționarea eco-insulelor
Accesul la insulele ecologice digitalizate se va face cu un card, pe careîl va primi fiecare locuință. Colectarea va fi făcută pe 5 fracții: sticlă,plastic, hârtie, biodegradabil și deșeuri reziduale. „Astfel, se apropiecardul, apare o înștiințare de acces, se deschide fanta cu o manetă și searuncă deșeul în fanta deschisă. De menționat că doar deschiderile fanteivor fi monitorizate, nu și aplicarea cartelei. Mai exact, dacă un locatarapropie cartela de mai multe ori, dar aruncă deșeul o singură dată în fantadeschisă, doar aruncarea efectivă va fi monitorizată”, a explicat VladVaipan, reprezentant al firmei Europlast România SRL.Locatarii vor putea folosi și telefonul în locul cardului, prin instalareaunei aplicații. Partea superioară a fiecărui modul este rezervatăutilizatorilor, iar partea inferioară este destinată muncitorilor desalubritate pentru golirea și colectarea deșeurilor.
Fiecare modul este prevăzut atât cu un senzor de umplere, cât și cu unsenzor de aruncare. Senzorul de umplere va fi setat în funcție denecesitățile fiecărei eco-insule, iar setările standard prevăd ca la 75%umplere, operatorii de salubritate să fie notificați prin platformă. Deasemenea, pentru fracțiile reziduală și biodegradabilă, modulul dispune deun tambur predefinit pentru aproximativ 40 de litri. Fiecare modul esteprevăzut și cu un senzor de închidere.
Legislația prevede ca toate aceste module să fie închise, astfel încâtpersoanele neautorizate sau animalele să nu poată avea acces.
Municipalitatea își cere scuze pentru disconfortul creat cu ocaziaamplasării insulelor ecologice digitalizate și mulțumește cetățenilor dinzonele afectate pentru înțelegere.

Distribuie informația
Alte știri