Sistemul informatic de monitorizare electronică, operațional în județul Bihor

Începând cu data de 1 octombrie 2024, județul Bihor a intrat în etapa a treia de implementare a Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică, în conformitate cu H.G. nr. 1025 din 10 august 2022, pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică cu modificările și completările ulterioare.

Prevenirea și combaterea violențelor de orice fel reprezintă un domeniu prioritar de acțiune pentru Poliția Română, ce presupune concentrarea eforturilor instituționale, identificarea și implementarea a noi mecanisme de lucru, astfel încât victima violenței să fie protejată, iar agresorul sau agresorii să fie trași la răspundere penală.

Astfel, Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică a devenit funcțional în județul Bihor, iar prin intermediul dispozitivelor de supraveghere electronică, se poate monitoriza modul de respectare a măsurilor stabilite în cazul emiterii ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție sau ordinului european de protecție, în cazurile de violență domestică, dar și a altor cazuri de violență.

De asemenea, începând cu 1 octombrie 2024, sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal.

Procedura de dotare cu logistica necesară desfășurării activității de monitorizare electronică a fost definitivată. Astfel, pentru punerea în aplicare a prevederilor legale, I.P.J. Bihor a fost dotat cu kit-uri pentru monitorizarea cazurilor de violență, a cazurilor în care s-a dispus măsura arestului la domiciliu, dar și dispozitive pentru monitorizarea cazurilor în care s-a dispus măsura controlului judiciar sau controlul judiciar pe cauțiune și a persoanelor arestate la domiciliu.

Monitorizarea este realizată de personal identificat în acest scop, fiind amenajat, în cadrul Centrului Operațional al Inspectoratului de Poliție Județean Bihor, un spațiu destinat desfășurării acestor activități de monitorizare electronică.

Utilizarea sistemelor electronice de monitorizare permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezintă o măsură de constrângere, ci o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare. Utilizarea acestor sisteme nu echivalează cu protecția integrității fizice a persoanelor protejate, însă permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor și respectarea regulilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu și a supravegherii la distanță.

Monitorizarea este realizată automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.

Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive, prin eliminarea intervenției umane, acolo unde este posibil, și înlocuirea acesteia cu reguli obiective.

După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere nu va avea acces la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic. Numai în măsura în care va fi generată o alertă (ce notifică încălcarea unei reguli stabilite) va fi posibilă asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în cazul de monitorizare, prin preluarea, în mod automat, odată cu generarea alertei și transmiterea acestora, împreună cu alte date de intervenție, către dispeceratul S.I.M.E. și S.N.U.A.U. 112 și astfel, către cel mai apropiat organ de ordine publică, pentru intervenție.

Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheată, în cazul aplicării ordinului de protecție provizoriu și ordinului de protecție, al aplicării ordinului european de protecție, control judiciar, control judiciar pe cauțiune, executării măsurii arestului la domiciliu, supravegherii la distanță, este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei. De asemenea, în cazul monitorizării persoanelor arestate la domiciliu se poate monta un dispozitiv electronic în interiorul imobilului în care persoana supravegheată execute măsura arestului la domiciliu.

În cazurile de violență, dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte. Alertele vizate sunt alerta de apropiere, alerta de părăsire neautorizată a imobilului, alerta de depășire neautorizată a unui perimetru stabilit (zona de incluziune), alerta de intrare neautorizată într-un perimetru stabilit (zona de excluziune), alerta de atingere a nivelului critic de descărcare a acumulatorului și altele.

În situația monitorizării măsurilor de control judiciar și control judiciar pe cauțiune, se generează alerte de depășire a perimetrului și alerte de apropiere de frontieră, iar în cazul arestului la domiciliu se generează alertă de părăsire a imobilului.

În primele 8 luni ale acestui an, polițiștii au emis 171 de ordine de protecție provizorii, 60 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție de instanțele de judecată. În aceeași perioadă, polițiștii au intervenit la 1.699 de cazuri de violență domestică, dintre care 806 în mediul urban și 893 în mediul rural.

La nivelul județului Bihor, în primele 8 luni ale anului 2024, numărul faptelor penale în domeniul violenței domestice a scăzut cu 2,5%, față de primele 8 luni ale anului 2023, de la 759 la 740 de fapte.

Numărul mare de infracțiuni din sfera celor de violență domestică arată amploarea fenomenului și necesitatea de a interveni cu toate mijloacele legale pentru diminuarea lui. În același timp, indică faptul că victimele violenței domestice au din ce în ce mai mare încredere să sesizeze Poliția Română.

Au fost înregistrate scăderi, comparativ cu perioada similară din anul 2023, pentru loviri sau alte violențe (de la 494 la 458 de fapte) și creșteri pentru infracțiunile de amenințare (de la 75 la 84 de fapte) și nerespectarea ordinelor de protecție (de la 38 la 47 de fapte).

Cea mai mare pondere în cadrul infracțiunilor o au „lovirea sau alte violențe” – 61,8% (458 de fapte) și ,,amenințarea” – 11,3% (84 de fapte), acestea împreună reprezentând peste 73% din total.

După locul comiterii, 361 de infracțiuni au fost comise în mediul urban, 379 în mediul rural, 643 la domiciliu și 97 în spațiul public.

În primele 8 luni ale anului 2024, s-a înregistrat o scădere atât a numărului autorilor (744) care comit astfel de fapte, cât și a victimelor acestora (769).

În aceeași perioadă, instanțele judecătorești au emis 157 de ordine de protecție, 60 fiind provenite din ordine de protecție provizorii.

Referitor la nerespectarea ordinului de protecție, au fost sesizate 47 de infracțiuni.

La nivelul județului Bihor, au fost emise 171 de ordine de protecție provizorii, 60 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție.

Din totalul ordinelor de protecție provizorii emise, 166 au fost confirmate de unitățile de parchet (97%).

Referitor la nerespectarea ordinului de protecție provizoriu, au fost sesizate 6 infracțiuni, dintre care 1 în mediul urban și 5 în mediul în rural.

Polițiștii emit ordine de protecție provizorii, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, când constată că există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie puse în pericol printr-un act de violență domestică, în scopul diminuării acestuia.

Distribuie informația
Alte știri