Tosca – dor de operă cu casa închisă la Filarmonica Oradea

Foto: operacluj.ro

Cele două reprezentații ale operei Tosca de Giacomo Puccini (1858 – 1924), programate de filarmonica Oradea pe joi și vineri de la ora 19, se joacă cu casa închisă. Biletele l-a prima reprezentație s-au epuizat încă de acum două săptămâni, ceea ce a îndemnat filarmonica Oradea și Opera Română din Cluj (de unde vin soliștii și dirijorul) să organizeze un al doilea spectacol. Și biletele pentru acesta s-au epuizat.

De ce? Poate pentru că foamea de operă a orădenilor și a melomanilor din jur crește? Poate pentru că opera Tosca este una dintre cele mai frumoase opere compuse vreodată? La premiera absolută a operei, rolul titular a fost interpretat de Hariclea Darclee, soprana căreia îi datorăm și minunata arie Visi d`arte, visi d`amore, credo-ul oricărui artist născut, nu făcut. Aria a fost compusă de Puccini la cererea româncei pe care o prețuia și care i-a interpretat multe dintre roluri. Poate pentru că povestea de dragoste a Floriei Tosca și a lui Mario Cavaradossi este înțeleasă de oricine, indiferent cum e regizată opera. Poate pentru că ariile lui Mario Cavaradossi ne provoacă piele de găină, amintindu-ne idealurile noastre de iubire și de libertate. Poate pentru că baronul Scarpia portretizează atât de bine corupția, iar baritonul  – în funcție de cât de credibil își interpretează rolul – riscă să se confrunte cu respingere zilele următoare, nu doar cu aplauze în seara spectacolului? (A fost cazul meu acum mulți ani, după ce l-am văzut și auzit pe scenă pe Gheorghe Mogoșan, pe atunci la început de carieră. În prima mea întâlnire live cu Rigoletto, dar și cu Tosca rolurile titulare nu au fost chiar strălucit interpretate, dar rolurile negative, Ducele de Mantua, respectiv Scarpia cu atât mai mult. Experiența live are o altă dimensiune și exercită o altă forță asupra spectatorului decât înregistrările audio sau video cu nume mari ale scenei lirice internaționale.)

La Oradea vom avea parte de operă în concert, dar cu ajutorul talentului scenic al cântăreților clujeni și cu ajutorul ecranului fixat deasupra scenei din această stagiune vom avea parte de textul operei tradus în limba română. Pe scenă vor evolua Aurelia Florian în rolul titular, Cristian Mogoșan în rolul Mario Cavaradossi, Florin Estefan în rolul Baronului Scarpia, Corneliu Huțanu ca Cesare Angelotti, Petre Burcă pe post de Sacristan, Andrei Șofron ca Spoletta, David Pogana ca Sciarone și David Năoian ca Temnicer. Alături de ei vor evolua corul și orchestra Filarmonicii Oradea, Corul Liceului Greco-Catolic Iuliu Maniu, dirijat de Nicoleta Țâmpu. Dirijorul serii va fi David Crescenzi.

Prin opera Tosca prezentată la Oradea, Filarmonica Oradea și Opera Română din Cluj-Napoca marchează și cei 100 de ani scurși de la moartea marelui compozitor verist italian.

Biletele s-au epuizat, dar este posibil să mai prindeți un loc dacă renunță cineva la unul dintre spectacole, din motive obiective. De bună voie nu știu care meloman ar face așa ceva.

Daniela Stoica

Distribuie informația
Alte știri