Baroque Tour opus 4 – o seară de virtuozitate și emoție la Oradea

Baroque Tour opus 4 a făcut aseară o haltă la Oradea, injectând ascultătorii cu o doză bună de frumos, optimism și energie. Răzvan și Andreea Stoica împreună cu Cvartetul Kamerata Stradivarius au interpretat lucrări de Johann Sebastian Bach, Unico Wilhelm van Wassenaer, Antonio Vivaldi și Giuseppe Tartini. Singurul inconvenient a fost că clavecinul comandat pentru acest turneu nu a avut voie să treacă granița, deoarece are clape de fildeș și avea nevoie de câteva aprobări în plus sau să i se înlocuiască clapele de fildeș cu altele din materiale moderne, conform Directivelor Europene din 2023 . Din acest motiv Andreea Stoica a înterpretat atât ca solistă, cât și pe postul de basso continuă lucrările pe pianul filarmonicii, iar barocul a întâlnit modernul. În ciuda acestui fapt cei șase muzicieni prezenți pe scenă au interpretat lucrările cu atâta vivacitate și bucurie a interpretării, încât publicul a fost captivat dela primele măsuri.

Programul a fost deschis cu Menuet și Badinerie și a fost continuată cu Concertul în re minor pentru vioară, pian și orchestră de coarde în re minor, BWV 1052 de Johann Sebastian Bach, de la cărui naștere se împlinesc 340 de ani. Cei doi soliști și ansamblul de coarde redus la cvartet au oferit lucrărilor o transparență ieșită din comun, iar amestecul de dramă și optimism al concertului au primit o notă de greutate prin prezența pianului.

Concerto Armonico în Sol major de Unico Wilhelm von Wassenaer (1692 – 1766) a fost o revelație pentru publicul orădean, și aproape sigur pentru ascultătorii din România. Compozitorul flamand, total necunoscut în majoritatea țărilor europene, este unul dintre cei mai interesanți compozitori din Țările de Jos din perioada barocului.

Antonio Vivaldi este unul dintre cei mai îndrăgiți și mai accesibili compozitori ai barocului și a avut locul său în programul turneului. Muzicienii au ales din creația sa Concertul pentru vioară și orchestră nr. 4 în la minor La Stravaganza, op. 4, o lucrare dedicate elevelor sale de la Ospedalle de la Pieta, orfelinatul pentru fete abandonate unde Vivaldi a fost profesor și compozitor la începutul carierei. Concertul este este una dintre mostrele de melodicitate și virtuozitate marca Vivaldi, oferindu-i solistului provocări la tot pasul, dar și bucuria de a face muzică.

Seara s-a încheiat cu celebra Sonată Trilul Diavolului de Giuseppe Tartini (1692 – 1771) în aranjamentul lui Fritz Kreisler, una dintre piesele învăluite de legende, care stimulează fantezia ascultătorilor la apariția celebrelor triluri. Dar trilurile pot fi și o capcană pentru solist.

Cei doi frați Răzvan și Andreea Stoica și Kamerata Stradivarius  au oferit publicului o seară plină de vervă și de virtuozitate, de bucurie de cânta și de a împărtăși muzica, trecând publicul printr-o întreagă paletă de emoții, de la revoltă la melancolie/resemnare pentru a-l aduce la încredere, energie, poate victorie măcar pentru o seară. Răzvan Stoica a cântat pe vioara Stradivarius ex-Ernst. El s-a dovedit și un moderator agreabil în prezentarea pieselor și a unor anecdote despre ele sau despre compozitorii lor. Concertul a lăsat o impresie atât de profundă, încât la final publicul a aplaudat în picioare cei șase protagoniști ai serii. Concertul acesta va rămâne în memoria emoțională a spectatorilor încă multă vreme.

Daniela Stoica

Alte știri