În loc de concert simfonic, Filarmonica Oradea ne invită joi seara la Povești între două instrumente, așadar un recital pentru violoncel și pian. Recitalul va începe conform tradiției la ora 19 și va fi susținut de violoncelistul Octavian Lup și pianista Aurelia Vișovan. Cei doi tineri muzicieni ne oferă un program extrem de generos, pentru noi ca ascultători, și de provocator, pentru ei ca interpreți. Vom avea parte de Preludiu din Suita a II-a pentru violoncel solo în re minor, BWV 1008 de Johann Sebastian Bach, 12 Variațiuni pentru violoncel și pian pe tema See, the conqu`ring hero comes din Oratoriul Judas Maccabaeus de Georg Friedrich Händel WoO 45 de Ludwig van Beethoven, 5 Piese în stil popular opus 102 de Robert Schumann, Sonata pentru violoncel și pian în re minor, op 40 de Dmitri Șostakovici și Variațiunile „Unser dummer Pöbel meint” KV 455 de Wolfgag Amadeus Mozart. Seriozitatea și introspecția întâlnesc în acest concert maiestuozitatea și umorul de stradă.
Dacă instrumentele cu tastatură au fost folosite și răsfățate de majoritatea compozitorilor încă de la ieșirea lor pe piață, alte instrumente au fost mai puțin favorizate. După perioada barocă, în care violoncelul a fost scos în față de câțiva compozitori importanți precum Johann Sebastian Bach sau Antonio Vivaldi, odată cu perioada clasică el trece în plan secund. Pentru violoncel au compus violonceliști care aveau și meșteșugul compoziției (Boccherini, Cherubini), compozitori care au întâlnit un instrumentist extraordinar (Șostakovici) sau care au fost pur și simplu fascinați de frumusețea timbrului instrumentului. Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) a fost primul care a compus pentru cello din primii ani de activitate, situând instrumentul pe același loc cu pianoforte. Iar Variațiațunile sale pe celebra temă din Iuda Macabeul nu sunt doar un omagiu adus compozitorului său preferat Georg Friedrich Händel, ci și sunetului cald și plin al violoncelului. În cazul lui Robert Schumann și a pieselor sale dedicate violoncelului poate fi vorba despre gelozie neîngropată. În adolescență, viitoarea sa soție Clara Wieck a fost îndrăgostită de un violoncelist, iar concertul ei pentru pian cu dialogul intim pian-violoncel din partea a doua, este posibil să îl fi urmărit până spre sfârșitul vieții. În cazul lui Dmitri Șostakovici a fost vorba despre prietenia cu câțiva soliști foarte buni (Viktor Kubațki și Mstislav Rostropovici), care i-au promovat lucrările în Uniunea Sovietică și în străinătate și în cele mai dificile momente ale vieții compozitorului, când era interzis de regimul stalinist sau sovietic.
Îndrăgitul violoncelist Octavian Lup, unul dintre cele mai „bine vândute produse” ale școlii românești contemporane de violoncel revine la Oradea alături de pianista Aurelia Vișovan. Cei doi tineri artiști, care își construiesc cariera solistică internațională, dar și pe cea pedagogică, au în față un adevărat triatlon muzical. Ei traversează peste 200 de ani de muzică, purtându-ne prin patru epoci istorice și componistice, prin compozitori cu temperamente și stiluri atât de diferite, încât curiozitatea și nerăbdarea de a le asculta recitalul nu poate decât crește. Dificultățile tehnice și cerințele emoționale ale pieselor sunt o provocare fără plasă de siguranță.
Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii și pe site-ul poftimcultura.ro
Daniela Stoica
