Guvernul anunță o reformă dură: companiile de stat falimentare, cu datorii uriașe, vor intra în proces de lichidare. Este o condiție esențială pentru ca România să acceseze miliardele de euro promise prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Printre ele se numără și CFR Marfă, companie feroviară cu pierderi de peste 60 de milioane de euro în 2024 și datorii de aproape 1 miliard de euro la bugetul de stat. Premierul Ilie Bolojan a declarat că activele – locomotive, vagoane – și o parte dintre cei 3.700 de angajați vor fi preluate de un nou operator feroviar de stat, denumit „Carpatica feroviar” – adică un fel de CFR Marfă 2, dar fără povara datoriilor.
Sindicaliștii protestează: nu toți angajații vor fi preluați, iar salariile la noua companie vor putea fi mai mici.
Pe lista „găurilor negre” intră și alte companii de stat cu situație financiară gravă: Electrocentrale Craiova, Unifarm, Metrorex sau Complexul Energetic Valea Jiului.
Decizia nu este doar economică, ci și strategică. România are suspendată o tranșă de aproape 1 miliard de euro din PNRR, pentru că nu a realizat reforme-cheie: numiri de șefi profesioniști la companii de stat, reforma pensiilor magistraților și altele. Premierul Bolojan a anunțat că guvernul va cere, până la sfârșitul lunii noiembrie, tranșa a 4-a de 2,5 miliarde euro de la Comisia Europeană.
În total, România poate accesa peste 21 de miliarde de euro din PNRR dacă îndeplinește reformele și obiectivele asumate până în august 2026.
