Alexandru Badea s-a născut la Oradea. Este absolvent al Facultății de canto din cadrul Universității Naționale de Muzică București (UNMB). În timpul anilor de studii universitare devine solist al Teatrului Național de Operetă și mai apoi al Operei Naționale Române din București.
Debutul pe scena internațională are loc la Salzburger Landestheater, cu rolul Nemorino din Elixirul dragostei și este urmat de numeroase angajamente în Germania la Wiesbaden, Berlin, Augsburg, Frankfurt, Dortmund sau Saarbrücken cu roluri precum Lord Percy (Anna Bolena) sau Ducele (Rigoletto). Rolul Ducelui din Rigoletto îi va prilejui debutul și la Stockholm Royal Opera, Rotterdam sau Theater St. Gallen. Anul 1996 îi aduce tenorului Alexandru Badea debutul vienez la Volksoper cu rolul Piquillo (La Perichole), urmat de Barinkay (Voievodul tiganilor) sau Faust. Tot Faust este rolul cu care își va face debutul, un an mai târziu, la Deutsche Oper Berlin și la Teatrul din Basel – unde este invitat să revină pentru Alfredo (La Traviata) și pentru Requiem-ul de Verdi. Repertoriul tenorului Alexandru Badea se îmbogățește cu roluri precum Rodolfo (Boema) la Teatrul din Mannheim, Romeo (Romeo și Julieta) la Teatro Regio di Torino, Pollione (Norma) la Teatrul din Regensburg sau Leicester (Maria Stuarda) la Teatro Massimo Bellini din Catania. După reluarea producției cu opera Faust de la Volksoper din Viena, Placido Domingo îl invită la Opera din Washington pentru rolul Arturo (Puritanii), rol pe care îl va interpreta doi ani mai târziu și la Teatro Verdi di Trieste. Dintre rolurile de referință ale repertoriului francez, Hoffmann, din Povestirile lui Hoffmann de Jaques Offenbach, devine unul dintre personajele preferate ale tenorului, rol pe care îl interpretează cu succes la Grand Théâtre de Genève, Augsburg, Athena, Breslau, Sofia și Istanbul. Continuă seria lucrărilor lui Offenbach cu titluri precum Orfeu în infern la Théâtre de la Monnaie în Bruxelles și Frumoasa Elena în Festivalurile de la Aix-en-Provance și Salzburger Festspiele. Cu rolul lui Paris din Frumoasa Elena este invitat la Opera din Tel Aviv unde, doi ani mai târziu, va întruchipa în premieră mondială personajul Abulafya din opera The Journey to the End of the Millenium, scrisă de compozitorul israelian Josef Bardanasvili.
În anul 2009 debutează la Tokyo cu rolul Calaf (Turandot), urmând producții la Bremen si Saarbrücken unde îi încântă pe spectatori și în rolurile Pinkerton (Madama Butterfly) sau Ducele (Rigoletto). Repertoriul tenorului Alexandru Badea cuprinde și roluri precum Edgardo (Lucia di Lammermoor), Festivalul de la Martina Franca-Italia,Opera Metz;Gerald (Lakmé) la Opera Bonn sau Don Carlo la Schlossfestspiele Schwerin sau la Opera Sofia. În 2014 este invitat la Opera Națională din Helsinki pentru premiera operetei “Liliacul”, unde lucrează cu Arturo Marelli, unul dintre cei mai importanți regizori de operă ai momentului. În ultimii ani Alexandru Badea abordează și roluri de o factură mai dramatică debutând în Don Jose (Carmen), la Opera din Brno în 2016 sau Cavaradossi (Tosca) la Metropolitan Art Theater în Tokio în 2017. În cadrul festivalului Lehár Festival interpretează cu mare succes rolul Achmed Bey din opereta Die Rose von Stambul de Leo Fall.
Alexandru Badea este, totodată, un foarte apreciat cântăreț al scenelor de concerte dintre care amintim: Alte Oper Frankfurt, Tonnhalle Zürich, Walt Disney Hall Los Angeles precum și Filarmonicile din Köln, Bonn, Antwerpen, San Diego, Toronto, Calgary, având deasemenea numeroase apariții de televiziune: ARTE, MEZZO, ARD, RTL, ZDF.
În anul 2015, Alexandru Badea pune bazele unui eveniment cultural de talie europeană, în orașul său natal, Oradea.“European Music Open” își propune să aducă în capitala Crișanei mari personalități și iluștri profesioniști, sub cupola unor evenimente culturale și muzicale de cea mai înaltă ținută, pentru a crea un amestec de idei și performanță care să contribuie la dezvoltarea și sprijinirea valorilor din orice sferă în care acestea performează.
Edițiile festivalului au beneficiat de suportul unor nume și instituții importante în peisajul cultural european: KS. Robert Meyer, Edward Clug, Renato Zanella, Mircea Cărtărescu, Dan Dediu, Cristian Mandeal, Ioan Holender, KS. Kurt Rydl, H.R. Patapievici, Chen Ching-Jung, Ingo Glass, Ion Grigorescu, Iosif Király, sunt doar câteva dintre personalitățile a căror amprentă a contribuit substanțial la succesul evenimentului cultural orădean.
Prezențele prestigioaselor instituții, Volksoper din Viena, Teatrul Național din Maribor sau Compania Castro Romero Flamenco din Madrid, în cadrul edițiilor festivalului “European Music Open” constituie premiere naționale.
Decernarea premiului Evenimentul Cultural al anului 2017, de către Revista Actualitatea Muzicală, domnului Alexandru Badea, este o recunoaștere a valorii proiectului „European Music Open” în spațiul cultural românesc.
În această seară vă propunem două din rolurile sale extraordinare: La donna e’ mobile din Rigoletto de G Verdi si Nessun dorma din Turandot de G Puccini.