Joi, 15 octombrie, debutează cea de-a VII-a ediţie a unei manifestări culturale care a transformat Oradea în capitala artei naive contemporane din România. Festivalul Naţional de Artă Naivă, organizat de activa şi inimoasa Asociaţie a Artiştilor Naivi din România, a devenit deja un mic brand cultural al oraşului care îl găzduieşte.
Vernisajul expoziţiei de artă naivă va avea loc mîine, la ora 17:30, la Muzeul Ţării Crişurilor (str. Armatei Române nr. 1/A) şi va fi susţinut de prof.univ.dr. Aurel Chiriac, directorul instituţiei, şi de prof.univ.dr. Ruxandra Dreptu, critic de artă, autor a numeroase publicaţii de specialitate, expert în pictura românească modernă şi membru al Societăţii Evaluatorilor de Artă şi obiecte de colecţie. Vineri va avea loc Conferinţa Naţională a artiştilor naivi, dar proiecţia de filme documentare, programată la Cinema Palace, se anulează din cauza restricţiilor impuse de pandemie. Lansarea celor două cărţi ale pictoriţei naive Maria Lupu va avea însă loc la Hotel Continental, ora 10:30.
Acest inedit şi original eveniment cultural este unic în România şi este rezultatul unei colaborări instituţionale între mai mulţi actori locali şi naţionali (Consiliul Judeţean Bihor, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea, Cinema Palace, TVR Iaşi, Cineforma Video Production, Liceul de Arte Oradea, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor), al căror liant comun este Mircea Stroe, preşedintele Asociaţiei Artiştilor Naivi din România şi omul-orchestră al manifestării. De la an la an, Festivalul Naţional de Artă Naivă atrage tot mai mulţi admiratori, colecţionari, turişti şi pasionaţi. Unele dintre operele expuse la acest festival de culoare se numără, în opinia criticilor de artă, nu numai printre cele mai captivante văzute pînă acum, dar şi printre cele mai valoroase lucrări ale artei naive contemporane din România. Este o bucurie să parcurgi exponatele şi o inspiraţie să constaţi că atenţia la detalii, sinceritatea şi onestitatea sînt întotdeauna prezente în ele.
De la iniţierea festivalului, acum şapte ani, acesta a contribuit la „reactivarea” unor artişti naivi români recunoscuţi pe plan internaţional, ca Gheorghe Babeţ şi Maricela Istrate, şi, de asemenea, prin secţiunea anuală „debutantul anului”, la lansarea unor artişti naivi care s-au transformat, în doar cîţiva ani, în nume de succes ale artei naive contemporane româneşti (Adrian Donisanu, Genoveva Popa sau Maria Ghercă).
În ultimii şapte ani Asociaţia Artiştilor Naivi din România a livrat artă, evenimente culturale pentru oraş şi judeţ, a contribuit la strategia culturală a oraşului, a atras turişti din toată lumea şi cumpărători din ţară, din Europa, ba chiar şi de peste ocean. Oradea a cîştigat notorietate, viziune, dar a cîştigat şi economic odată cu apariţia şi dezvoltarea Festivalului Naţional de Artă Naivă.