Sfaturile lui Andrei Socaciu, creatorul Street Coffee Roasters, pentru viitorii antreprenori. Video

”Succesul e o stare de spirit. Eu simt că am succes când văd un client mulțumit.” Astfel își caracterizează reușita în afaceri Andrei Socaciu, numele din spatele brandului orădean Street Coffee Roasters. Invitat al celui de-al doilea episod al emisiunii ”AntreV – Antreprenor pentru Viitor” – în care studenții învață tainele reușitei de la antreprenori de succes, Andrei a povestit cum de la pasiunea pentru cafea a reușit să construiască o afacere care înseamnă acum trei cafenele în Oradea și una în Timișoara. Antreprenorul orădean și-a reamintit momentele începutului, a explicat care a fost cel mai mare obstacol pe care l-a depășit și cum s-a adaptat la situația provocată de pandemie. Întrebat ce sfaturi le-ar da tinerilor aflați la început de drum în domeniul antreprenoriatului, Andrei Socaciu a răspuns fără ezitare: ”Să știe foarte bine ce vor și să învețe non-stop.”

Încă din facultate, Andrei Socaciu a vrut să facă o afacere a lui, în care să fie propriul șef. Și-a urmărit visul fără contenire, iar plecarea în Anglia i-a adus imboldul de care avea nevoie. Timp de doi ani a învățat meserie la Starbucks, unul dintre giganții industriei mondiale a cafelei. ”Acolo am văzut partea mai ”avansată” a unei afaceri”, își aduce aminte Andrei, care a găsit mediul propice pentru a-și dezvolta ideile antreprenoriale.

A studiat din scoarță în scoarță manualul de barista al Starbucks și a înțeles că afacerea pe care și-o dorește este una ”pașnică”, în care cafeaua să fie pe primul loc.

Prima cafenea: ”am vrut să fim deosebiți”

Întors în țară, a pus la bătaie banii strânși din munca în străinătate și, alături de un asociat, a investit 10.000 de euro în prima cafenea. Bani puțini, calculați pentru trei luni de salarii și chirie, dar multă experiență și multă muncă, rezumă Andrei Socaciu perioada de început a afacerii sale. ”Am vrut să fim deosebiți și să ne prăjim noi cafeaua. Ne-am axat pe cafeaua de specialitate care este diferită față de ce este ”comercial” pe piață. E un trend care a apărut acum câțiva ani în România și care a luat amploare”, explică Andrei.

Cu patru luni înainte de deschiderea efectivă a cafenelei, Andrei a început să o promoveze pe Facebook, cu informații și fotografii. Din primii bani câștigați cei doi asociați și-au cumpărat aparatură, dar investițiile mai mari le-au făcut ulterior, după ce au reușit să atragă doi investitori.

Au optat pentru un stil industrial în amenajarea localurilor pe care le dețin. ”Ne reprezintă”, explică Andrei, care spune că și numele afacerii – Street Coffee Roasters – l-au ales ca să exprime ceea ce voiau să ofere: posibilitatea clientului de a lua o cafea pe care să nu o bea înăuntru, ci să o ducă cu el, pe stradă.

Calitate și învățare continuă

Street Coffee Roasters a oferit de la început calitate, spune Andrei Socaciu. De aceea, o parte importantă a afacerii a fost investiția în prăjitoria de cafea. Alături de asociatul său, s-a străduit să le transmită și angajaților ce înseamnă conceputul lor de business, cum să muncească împreună pentru a le oferi clienților ce e mai bun.

Chiriile le plătești cumva, dar cel mai greu e să lucrezi cu omul și să îl faci să îi placă ce face, să înțeleagă că nu e doar un job la care vine și pleacă, ci ceva important pentru el și pentru client”, consideră Andrei. De aceea are și un criteriu simplu atunci când vine vorba de candidații la angajare: să aibă atitudine pozitivă. ”Nu e nevoie neapărat de studii sau experiență, îi învățăm noi ce au de făcut.”

Învățarea continuă e un alt secret al reușitei, explică antreprenorul orădean. Andrei Socaciu spune că a fost interesat mereu să afle informații din domeniul cafelei: urmărește clipuri pe YouTube, își cumpără cărți sau participă la cursuri. Chiar o parte din primii bani pe care i-a câștigat din afacerea cu cafeneaua i-a folosit pentru a participa la cursuri în Anglia și în Berlin. ”E un domeniu în care trebuie să înveți constant”, consideră Andrei.

Afacerea și pandemia

Fiind o afacere care se desfășoară în spații relativ mici, în care clientul intră doar pentru a-și lua cafeaua, Street Coffee Roasters a rezistat în fața pandemiei, explică Andrei Socaciu. În această perioadă a pus la dispoziția clienților o aplicație online care le permite să comande și să plătească online cafeaua preferată.

Am promovat ideea de a ajuta clientul să comande prin telefon, să plătească prin aplicație și să vină doar să-și ia cafeaua dorită. Livrăm la domiciliu și cafea boabe sau măcinată oamenilor care sunt home-barista”, spune Andrei, care a și postat video-uri în care le oferă sfaturi celor care își prepară cafeaua acasă.

În cafenelele Street Coffee Roasters nu există un client standard, susține antreprenorul, iar secretul este că sunt oferite produse pentru cât mai multe categorii de consumatori de cafea. Calitatea și prețurile mai mici sunt cele care atrag, au constatat deținătorii afacerii. Andrei nu neagă că au fost și clienți nemulțumiți, dar și-a asumat situația și a explicat întotdeauna ce s-a întâmplat.

”Vrem să rămânem la fel: să păstrăm calitatea și să fim optimiști pentru anul ce vine, pentru că oamenii ne trec pragul în continuare și asta ne bucură”, își dorește Andrei Socaciu.

Și chiar dacă a observat că majoritatea clienților preferă cafeaua cu lapte, Andrei vrea să le prezinte și să îi încurajeze să consume și cafea cu origini noi, cu arome diferite.

”Succesul e o stare de spirit”

Întrebat ce calități trebuie să aibă un antreprenor, Andrei Socaciu a indicat două care, în opinia sa, sunt esențiale: să știe foarte bine ce vrea și să învețe non-stop, să se intereseze constant despre noutățile din domeniul său, să caute surse de informație. De altfel, acesta ar fi și sfatul pe care i l-ar da variantei sale mai tinere dacă ar putea să se întoarcă în timp: ”Să învăț mai mult!”

”Tinerii să își aleagă foarte bine facultatea, să și-o asume și să dea maximum din ei. Să profite cât pot de mult de această perioadă și să învețe cât pot mai mult”, le-a transmis Andrei Socaciu celor care vor să devină antreprenori.

În opinia sa, succesul care vine urmând acești pași este, de fapt, o stare de spirit: ”Eu simt că am succes când văd un client mulțumit sau când văd că am reușit să cumpăr o cafea verde foarte bună și reușesc să scot din ea un profil de gust care îmi place și mie și clienților. Prefer să mă concentrez pe ce se întâmplă în fiecare zi, decât să am niște aspirații spre care să tind.”

Și totuși, pe plan profesional, Andrei are planuri bine stabilite pentru viitorul apropiat: să își dezvolte prăjitoria de cafea și să dezvolte o parte de franciză a afacerii.

Moderat de Maria Ursu, studentă în anul al treilea la Facultatea de Științe Economice din Oradea, al doilea episod al emisiunii AntreV – Antreprenor pentru Viitor poate fi vizualizat pe canalul de YouTube al proiectului AntreV: https://youtu.be/gqXExsnGuQE

Despre proiectul AntreV

AntreV este un proiect european care are ca obiectiv general creşterea numărului de studenţi ai Universităţii din Oradea prin stimularea participării studenţilor la programe de studii de licenţă, în special a celor din categorii vulnerabile, prin creşterea atractivităţii ofertelor educaţionale, în special în ceea ce priveşte antreprenoriatul, corelat cu îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice.

Potrivit decanului Facultății de Științe Economice din Oradea, Anca Dodescu, cei 450 de studenți înscriși în proiectul ANtrev se pregătesc în această perioadă de examen și își scriu planurile de afaceri. Emisiunea AntreV – Antreprenor pentru Viitor! vine ca o completare a competențelor teoretice dobândite la curs, studenții având posibilitatea de a cere sfaturi antreprenorilor de succes legate de planul de afaceri. În plus, pot interacționa direct cu aceștia pentru a afla lucruri practice din experiența invitaților. 

DETALII ale proiectului ”Antreprenor pentru viitor”: https://antrev.uoradea.ro

CASĂ DE VÂNZARE ÎN BIHOR

 

Alte știri