Florin Nicoară: Iar descentralizarea …

Foto: tribunainvatamantului.ro

Universitățile au autonomie! Ce înseamnă asta? Că pot să ia decizii! Unele bune, altele mai puțin bune. Și le asumă. La preuniversitar domnește comunismul. Inspectoratul școlar lucrează exact pe dos de cum vrea școala. Pot să dau n! exemple (pentru cei care au uitat, n! înseamnă produsul numerelor naturale de la 1 la n). Îndrăznești să ai altă părere decât cea pe care o au ei, te trezești cu inspecții (în care nici celor care fac inspecția nu le este clar ce verifică), care se și prelungesc pe mai multe zile, dacă în prima zi nu au descoperit ce trebuia. Vin cu tupeu și în a doua și în a treia zi, ca doar doar găsesc ceva.

Dacă un elev nu învață sau nu face față cerințelor dintr-o clasă, dar are părinți care găsesc o cale să fie „înțeleși” la inspectorat, în mod sigur inspectoratul găsește o „soluție” pentru acei părinți. Școala chiar nu va conta.

Dacă un elev are părinți care nu găsesc calea spre a fi „înțeleși” la inspectorat, chiar dacă are dreptate (de exemplu dorește să se transfere în clasă cu fratele geamăn), găsește inspectoratul o explicație să-l refuze (de ex că de ce nu a depus cererea când era lună plină).

Dacă un profesor este incompetent și elevii/părinții/școala sesizează inspectoratul că nu trebuia să trimită acel profesor pe postul respectiv, sigur găsește inspectoratul o „soluție” prin care scoate acel profesor curat și școala/părinții/elevii vinovați.

Am văzut atâta ură din partea unor persoane din inspectorat împotriva liceului Gojdu, deși acele persoane sunt plătite să asigure normalitatea în învățământul din județ, încât nu înțeleg ce caută acele persoane în funcții.

Am văzut că directorii care nu stau cu capul plecat în fața inspectoratului, sunt dușmanii de moarte ai inspectoratului. Cum? Au îndrăznit să vrea să facă treabă în școli? Lasă că îi pune inspectoratul la punct. Pentru ce are școala PDI sau PM? Adică școala încearcă să facă treabă, iar inspectoratul vine și îi dă în cap. Din păcate așa stau lucrurile în Bihor. Poate că școlile din alte județe au noroc de inspectorate interesate să facă treabă în învățământ sau măcar să nu încurce școlile. Aici este diferența uriașă dintre școli și universități: la universități există autonomie. Nu sunt pasionat de capra vecinului, dar poate că dacă altă instituție le-ar impune celor din inspectorat angajații, atunci ar înțelege cei care conduc inspectoratul, cât de mult rău fac școlilor.

Aș propune ceva: să nu mai existe directori și CA-uri la școli. În acest mod comunismul ar fi desăvârșit în învățământ și cel puțin două persoane ar fi fericite.

prof. Florin Nicoară, director Colegiul Naţional Emanuil Gojdu

Distribuie informația
Alte știri