Concediile scurte în străinătate nu mai sunt doar pentru „bogați”, ci și pentru cei cu venituri modeste și medii. Agențiile de turism au oferte convenabile la început și final de sezon. Fiecare al patrulea turist zboară undeva în străinătate pentru câteva zile pentru a mai savura câteva zile de soare sau de peisaje neobișnuite. Companiile aeriene fac deja afaceri bune cu turiștii care aleg să zboare, dar cântăresc fiecare bănuț. Cel puțin aceasta este concluzia publicistului și cercetătorului american Tim Wu.
Călătoriile devin mai scumpe și mai incomode
„Calculated misery” – „necaz/sărăcie calculată” numește Tim Wu atitudinea cu care companiile aeriene își tratează clienții. Perioada de zbor trebuie să le fie turiștilor atât de insuportabilă, astfel încât să fie gata să plătească mai mult pentru ceva a avea ceva mai mult confort, scrie Wu într-un articol pentru The New Yorker. „Condițiile minime de confort incluse în prețul biletului de călătorie trebuie să fie atât de mult înrăutățite, încît aceștia să fie gata să bage mâna mai adânc în buzunar pentru a scăpa de chniuri. Iar aici începe durerea”, scrie Wu.
Pentru turiști/clienți asta înseamnă: cu cât mai confortabil (sau bine pentru încheieturi și picioare) vrea cineva să zboare, cu atât mai mult trebuie să plătească liniei aeriene. Asta se poate observa mai ales la confort, bagaje și servicii. Cei mai afectați sunt clienții mai mari și cei supraponderali sau persoanele claustrofobe. Jurnalistul american Bill McGee a scris deja în 2014 în USA Today: „Cele mai spațioase locuri la Economy Class, pe care le puteți obține la cele mai mari patru companii americane, sunt mai înguste decât erau în anii 1990.”
Iar din 2014 nu s-a schimbat nimic. Liniile aeriene ieftine îngustează suprafața locurilor și le înghesuie tot mai mult. Cel mai „strâmt” este la Wizzair constată platforma consumatorilor SeatGuru. Circa 46 cm măsoară suprafața de ședere, iar pentru picioare sunt 71 cm, după cum recunoaște și compania aeriană. Asta înseamnă că distanța dintre scaune s-a micșorat în medie cu 10 centimetri din anii 90, spune Asociația americană a călătorilor cu avionul Flyersrights. Anul acesta organizația a încercat să solicite în instanță suprafețe minime de ședere și distanță între scaune pentru companiile aeriene, dar a eșuat.
Geamantanul mic de cabină a fost unul dintre cele mai îndrăgite și folosite de către călători. Dar acum la majoritatea companiilor aeriene călătorii pot lua troller-ul cu ei doar dacă plătesc în plus. La Eurowings și Easyjet se plătește de la 31 August 10 euro în plus pentru troller. La Ryanair se plătește în funcție de distanță între 15 și 50 de euro.
Dacă turiștii au pretenții, trebuie din nou să plătească. Vrea să își aleagă clientul locul, costă în funcție de companie între 5 și 10 euro în plus. A uitat să facă check-in online, plătește dacă îl face pe aeroport. La Condor se plătește între 10 și 25 de euro, la Eurowings 15 euro.
Mâncarea gratuită pe avion a devenit și ea istorie. Dacă până acum câțiva ani se servea o gustare sau o masă gratuită, azi clienții trebuie să scoată bani din buzunar aproape la toate companiile, cu excepția curselor de mare distanță. Pentru băuturi se scot de asemenea bani frumoși din buzunar.
Călătorie plăcută în următorul concediu!
Daniela Stoica
Surse: New Yorker, ADAC -Tourismusstudie, Seatguru, Reueters, USA Today, Stern