Arhetipuri în sunet –  concert de capodopere, la Filarmonica Oradea

După deschiderea fulminantă a noii stagiuni de concerte a filarmonicii Oradea, ne așteaptă un nou concert spectaculos, cu piese de mare virtuozitate și sensibilitate, joi de la ora 19, în sala Enescu-Bartok. Reunite sub titlul Arhetipuri în sunet piesele din program sunt: Uvertura la opereta Orfeu în Infern de Jacques OffenbachConcertul nr. 2 pentru pian și orchestra de Camille Saint-SaensAdagio din baletul Spartacus și Suita Masquerade de Aram Haciaturian. Solistă va fi pianista Bella Schütz, iar dirijor Constantin Orbelian.

Uvertura la opereta Orfeu în infern de Jacques Offenbach (1819 – 1880) este unul dintre șlagărele muzicii clasice. De la can can dansat în Moulin Rouge la semnale de telefon, fragmente din această uvertură sunt arhicunoscute. Alături de Povestirile lui Hoffmann, această operetă este una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale. Celebra uvertură nu-i aparține de fapt lui Offenbach, ci de compozitorului Carl Binder, care a folosit teme din operetă pentru premiera vieneză. Galopul a devenit celebru abia la sfârșitul secolului al XIX, când trupa de dansatoare de la Moulin Rouge l-a înclus în repertoriu pentru unul din can can-urile sale. Opereta, la fel ca uvertura, pulsează de viață și de ironie, luând peste picior zeitățile, regulile și presiunile sociale ale secolului.

Concertul nr. 2 în sol minor, op. 22 de Camille Saent-Saens (1835 – 1921) este unul dintre cele mai celebre concerte pentru pian din literatura franceză. Lucrarea a fost compusă pentru un concert al lui St-Saens în calitate de solist și îi subliniază până azi abilitățile tehnice. Este unul dintre concertele prezente în concursurile de specialitate, iar anul acesta i-a adus premiul I pianistei chineze Lyia Wang la Concursul Internațional ARD. Și în această lucrare compozitorul aduce împreună rigoarea muzicii germane, al cărui mare admirator era, și lejeritatea spiritului francez, împletite cu elemente de mare virtuozitate.

În partea a doua a serii vom fi răsfățați cu două lucrări din creația lui Aram Haciaturian (1903 – 1978), omagiu al dirijorului Constantin Orbelian rădăcinilor sale rusești și armene. Compozitorul armean a adus în muzica sovietică elementele folclorului armean așa cum nu a mai făcut-o nimeni până la el. Adagio din baletul Spartacus este folosit în linia sonoră a câtorva pelicule cinematografice și TV, dar și în programele de gimnastică sau de patinaj artistic în competiții naționale și internaționale sau în spectacole. Adagio este de fapt tema de dragoste a celor doi protagoniști ai baletului, Spartacus și Frigia, iar emoționalitatea încapsulată de compozitor în această miniatură orchestrală atinge ascultătorii de toate vârstele și originile.

Suita Masquerade a fost compusă la începutul celui de al Doilea Război Mondial ca muzică de scenă pentru o piesă de Lermontov. Războiul a pus capăt reprezentațiilor, dar fragmente din această suită au însoțit poporul sovietic în următorii ani în programele radio.

Pianista franceză Bella Schütz este deja cunoscută publicului orădean în calitate de solistă și parte a Trio Callas. În ambele calități a evoluat pe scena orădeană fiind apreciată pentru tehnica și sensibilitatea sa.

Dirijorul american Constantin Orbelian este pentru prima dată la Oradea. El are rădăcini rusești și armene și se poate mândri cu o bogată activitate internațională, la pupitrul multor orchestre de renume și alături de staruri ale operei și muzicii clasice. Până la începerea războiului din Ucraina a activat și la pupitrul câtorva mari orchestre din Federația Rusă.

Mai găsiți bilete la acest concert la caseria și pe site-ul filarmonicii  Oradea.

Următorul concert al filarmonicii va avea loc joia viitoare, 2 octombrie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok și va fi susținut de Cătălin Răducanu, care va interpreta piese la pian și la țambal. Concertul va îmbina lucrări clasice și de jazz, inclusiv din creația lui Cătălin Răducanu.

Daniela Stoica

Alte știri