Cei care au nevoie de o pauză în avalanșa de necazuri și catastrofe cu care se confruntă lumea sunt invitați joi, 19 octombrie, de la ora 19, la filarmonica orădeană. Vor avea parte de un strop de frumusețe, speranță, umor și de alte perspective asupra vieții. Mezzosoprana Aura Twarowska, soprana Ancuța Măslină-Pop, tenorul Andrei Cristian Daranyi și baritonul George Proca alături de orchestra filarmonicii orădene, sub bagheta dirijorului Cristian Spătaru vor interpreta arii din opere de Wolfgang Amadeus Mozart, Gioachino Rossini, Giacomo Puccini, Francesco Cilea, Umberto Giordano, Alfredo Catalani și Georges Bizet.
Programul cuprinde câteva dintre cele mai frumoase arii din literature muzicală scrise pentru cele patru voci, iar în program sunt înșirate magic spre punctul culminant Nessum Dorma din opera-basm neterminată Turandot de Puccini.
Concertul se deschide cu Uvertura la opera Italianca în Alger de Rossini. Uverturile au fost pentru compozitorul italian una dintre cele mai stresante părți ale muncii lui, le-a compus aproape tot timpul în stres maxim și le-a terminat deseori în ziua premierei (după ce a fost închis în hotel de managerul teatrului). Deseori a reciclat uverturi mai vechi și le-a pus pur și simplu numele operei care era în program. Umor și spirit antreprenorial a avut tânărul compozitor! Criticii muzicali spun uneori cu umor: „Beethoven a scris pentru o opera patru uverturi, Rossini a folosit o uvertură pentru trei opera.” În cazul Italiencei în Alger, spumoasa uvertură a fost compusă doar pentru această opera, și a fost prima lui opera buffa de mari dimensiuni care i-a adus success.
Aria Isabelei din aceeași opera, interpretată apoi de mezzosoprana Aura Twarowska, este prima sa arie de coloratură pentru alto, Rossini acordând mai apoi acestei voci câteva roluri și partituri de paradă. În mod clasic, compozitorii au acordat rolurile și ariile spectaculoase vocilor de sopran și tenor.
Seara merge crescendo spre arii tot mai sensibile și/sau mai spectaculoase, care le oferă posibilitatea soliștilor să își etaleze virtuozitatea, resursele emoționale și actoricești: de la aria lui Fiordiligi din Cosi fan tute, una dintre cele 15 opere și drame musicale italiene scrise de Mozart, la Aria lui Rodrigo din Don Carlo spre Aria Azucenei din din Trubadurul de Verdi, până la celebra arie a Toreadorului din Carmen de Bizet, emoționantele arii E Lucevan la stelle și Visi d`arte din Tosca lui Puccini (aria Floriei Tosca Visi d`arte a fost compusă de Puccini pentru prima interpretă a rolului Hariclea Darclee, soprana româncă solicitând o arie mai „liniștită” în vârtejul emoțional al operei Tosca) și strălucitoarea și celebra arie a lui a lui Calaf Nessum dorma din Turandot de Puccini.
Seara va fi o provocare pentru cei patru soliști, pentru orchestra orădeană și dirijor, pentru că deși rămân în spațiul stilistic impus de opera italiană și franceză, este vorba despre 150 de ani de istorie muzicală și curente diferite ale operei de la clasicism la opera buffa, romantism și verism. Un tur de forță pentru participanți din dorința de a-și răsfăța publicul.
Oaspeții și colaboratorii filarmonicii pentru concertul de joi seara sunt deja cunoscuți pentru o parte a publicului orădean. Cealaltă parte a publicului care nu îi cunoaște, are ocazia să descopere artiști valoroși. Dacă mai prinde locuri la concert. Așa că dați o fugă rapid pe bilete.ro sau la caseria filarmonicii pentru a mai pune mâna pe cele câteva bilete disponibile, iar celelalte informații le veți găsi în programul de sală oferit de Filarmonică. Lăsați-vă răsfățați pentru că meritați și răsfățați artiștii pentru că merită!
Daniela Stoica