Oferta și invitația Filarmonicii Oradea pentru concertul săptămânal de joi, 24 Octombrie, de la ora 19, este cât se poate de tentantă. În program se regăsesc, reunite sub titlul Armonii și Dramatism: de la Wagner la Șostakovici, patru lucrări semnate de Johann Sebastian Bach (1685 – 1750), Richard Wagner (1813 – 1883), Francois Borne (1840 – 1920) și Dmitri Șostakovici (1906 – 1975). Dirijorul serii va fi Vlad Vizireanu, iar solist flautistul Cătălin Oprițoiu.
Programul va fi deschis de Uvertura la Opera Maeștrii Cântăreți din Nürnberg de Richard Wagner, alături de uverturile la Tanhäuser și Olandezul Zburător, una dintre cele mai des interpretate lucrări ale compozitorului pe scenele de concert din întreaga lume. Spectaculoasa și strălucitoarea uvertură este o mostră a geniului muzical wagnerian, atât în inventivitate melodică, cât și în construcție și orchestrare. Este și singura lui operă cu Happy End.
Frumoasa uvertură va fi urmată de Suita a II-a în si minor, BWV 1067 de Johann Sebastian Bach. Suita, compusă în perioada cât a fost cantor la Leipzig, este o ghirlandă de dansuri la modă în secolul al XVIII-lea, dar poate fi privită și ca un concert de mare virtuozitate pentru flaut. Dacă Badineria finală este arhicunoscută, foarte des folosită ca sonerie de telefon mobil, celelalte părți sunt cunoscute mai ales publicului meloman și celor care folosesc meloterapia ca metodă de relaxare sau suport pentru meditație.
Cea de-a treia lucrare în concert este de asemenea dedicată flautului solist: Fantezia Carmen de Francois Borne. Lucrarea prelucrează câteva dintre cele mai cunoscute teme și melodii din opera Carmen de Georges Bizet (1838 – 1875). Bizet a murit la doar 37 de ani, la trei luni după premiera operei sale, fără să bănuiască de ce succes mondial se va bucura Carmen a sa. Melodiile nemuritoare pentru care a folosit ritmuri, inflexiuni și chiar melodii spaniole ale altor compozitori, au făcut opera a doua cea mai jucată din lume, după Flautul fermecat de Mozart. Cele mai populare melodii din operă au fost folosite de nenumărați compozitori de la Borne sau Sarasate până la Șcedrin în variațiuni, fantezii sau balete. Francois Borne, nu doar compozitor, ci și flautist, a utilizat melodiile de bază din Carmen în două dintre lucrările sale dedicate flautului.
Ultima lucrare a serii ne va readuce cu picioarele pe pământ, iar cei născuți înainte de 1989 își vor reaminti atmosfera de suspiciune, teamă și atenție constante legate de consecințele vorbelor și gesturilor lor asupra celor dragi. Dmitri Șostakovici și Simfonia a X-a în mi minor, opus 93 surprind nu doar perioada stalinistă, ci spiritul fiecărei dictaturi.
Cătălin Oprițoiu este unul dintre cei mai cunoscuți flautiști români. El ne va traduce prin sensibilitatea proprie muzica lui Johann Sebastian Bach și Francois Borne, o lucrare barocă și una romantică.
Dirijorul Vlad Vizireanu și-a început educația muzicală în USA și a desăvârșit-o în Europa, având ocazia să învețe de la câțiva dintre cei mai renumiți dirijori ai secolului al XX-lea și XXI-lea și să participe cu succes la concursuri internaționale de profil. Din 2013, desfășoară deja o carieră internațională, fiind apreciat de orchestre, de critică și de public atât în America de Nord, cât și în Europa și Asia. Împreună cu orchestra simfonică orădeană el va face un salt stilistic de peste 200 de ani, de la preclasic la contemporan, de la muzica aproape celestică a lui Bach la cea frământată a lui Șostakovici, în care melodiile și timbrul instrumentelor pot fi mereu interpretate în cel puțin două moduri. Atât orchestra și dirijorul, cât și publicul vor fi provocați prin acest program eterogen și monumental. Va fi o adevărată „baie” de gânduri și emoții și poate pentru mulți un moment de mulțumire pentru că trăiesc azi.
Mai găsiți bilete la acest concert la caseria filarmonicii sau pe site-ul bilete.ro .
Daniela Stoica