Melomanii din Bihor și Hajdu-Bihar nu se pot plânge de oferta culturală a Filarmonicii Oradea. După concertul aniversar de marți seara, joi îi așteaptă un nou concert cu muzică generoasă: Bernstein și Beethoven în armonie. Concertul va avea loc joi, 8 februarie, de la ora 29, în sala Enescu Bartok. În prim plan va sta orchestra dirijată de Janko Zsolt. Programul va cuprinde Uvertura Egmont, op. 84 și Simfonia I în Do major, op. 21 de Ludwig van Beethoven și Suita West Side Story de Leonard Berstein.
Ambii artiști, compozitori, pianiști și dirijori (Beethoven a cântat în plus și la violă) au revoluționat viața muzicală și sensibilitatea publicului. Ambii au avut viciile lor (Beethoven a fost un mare băutor de vin, Bernstein un fumător înrăit) și au lăsat o moștenire muzicală de invidiat, fiecare fiind deschizător de drumuri.
Prima Simfonie a lui Beethoven (1770 – 1827), la fel ca prima sa sonată pentru pian de altfel, sunt o declarație de prezență și de independență a tânărului compozitor. „Sunt aici!” spun sigure de sine introducerile lor, iar hotărârea de a răzbi, de a ajunge la țel, de a lăsa ceva frumos, valoros în urmă este definitorie. Criticii pot spune că în primele sale lucrări, inclusiv în prima simfonie se simte influența lui Haydn, care i-a fost mentor în primii săi ani petrecuți în Viena, dar toți sunt obligați să recunoască originalitatea vocii tânărului german. Forța sa este covârșitoare, umorul său este ușor ironic, inclusiv cu modelul mentorului său, bucuria sa cu accente dramatice prevestește o nouă eră. Și nu știu cine este 100% original la începutul carierei, indiferent de domeniu. Uvertura Egmont este deja o lucrare de maturitate a marelui clasic vienez. Face parte din muzica incidentală la drama cu același nume de Johann Wolfgang von Goethe (1749 – 1832), poet, dramaturg și scriitor pe care Beethoven l-a admirat toată viața, și care a influențat covârșitor lirica germană. Iar Beethoven este deja marcat de eșecuri sentimentale și de handicapul său, surzenia, care progresează. Tragedia vieții și maturitatea abordează alte tonuri, dar hotărârea de nezdruncinat rămâne, în muzică, la fel ca în drama lui Goethe și în sufletul compozitorului. Muzica la Egmont a fost compusă în 1808.
Leonard Berstein (1918 – 1990) a fost nu doar unul dintre cei străluciți dirijori ai secolului al XX-lea, ci și pianist, compozitor și pedagog de excepție. Iar Beethoven a fost unul dintre compozitorii săi preferați. Până azi înregistrările sale cu lucrările lui Beethoven sau lecțiile sale de popularizare a muzicii clasice în rândul tinerilor sunt legendare. Înainte însă de a fi dirijor și pedagog, a fost compozitor, primele sale lucrări datând de la jumătatea anilor `30. La data compunerii musicalului Weste Side Story (1957), pe baza poveștii tragice a celor doi îndrăgostiți din Verona, Leonard Berstein este deja un dirijor consacrat și un compozitor matur, cu propriul stil. El rămâne la granița dintre tradiție și avangardă, preferând alte căi de exprimare stilistică decât majoritatea colegilor de generație. Ascultând muzica la West Side Story este greu de crezut că a fost compusă în aproximativ aceeași perioadă cu Candide. Melodiile generoase sunt încă de la premieră șlagăre și mișcă până azi inimile și glandele lacrimale.
Orchestra filarmonicii orădene și dirijorul Janko Zsolt ne vor răsfăța cu arta și sensibilitatea lor, oferindu-ne prilejul să ne oprim din goana și stresul cotidian și să luăm o pauză pentru evaluarea valorilor, a drumului parcurs și poate pentru a ne infuza o nouă doză de hotărâre sau de sensibilitate și încredere.
Mai găsiți bilete la caseria filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .
Daniela Stoica