Claviaturi romantice cu Mihai Diaconescu, la Filarmonica Oradea

Mihai Diaconescu a răsfățat orădenii cu un recital denumit Claviaturi romantice. Concertul de cameră, desfășurat marți seara la Filarmonică, a reunit lucrări de Franz Schubert, Johannes Brahms și Franz Liszt.

Înaintea concertului, tânărul pianist a rememorat ultimul recital susținut la Oradea, chiar cu o seară înaintea izbucnirii războiului din Ucraina în 2022, iar apoi a explicat și de ce în recitalurile sale care cuprind piese de Schubert include și piese de Brahms. Aceasta este influența regretatului Radu Lupu.

Cele patru Improptu op. 90 de Franz Schubert (1797 – 1828) sunt o piatră de hotar în artă pianistică, iar Mihai Diaconescu le-a interpretat cu o claritate aproape clasică. Atmosfera instaurată cu primul Impromptu, scris probabil sub influența morții lui Beethoven, s-a dezvoltat neîntreruptă de aplauze în următoarele trei, ascultătorii fiind purtați cu precizie chirurgicală prin durere, dor, speranță și împăcare.

Rapsodiile op. 79 de Johannes Brahms (1833 – 1897) și Rapsodiile ungare op. 11 și op. 12 de Franz Liszt (1811 – 1886) i-au permis pianistului Mihai Diaconescu să apese și pe tastele lacrimogene și umoristice ale ascultătorilor. Dacă în piesele lui Schubert, virtuozitatea a fost camuflată de claritatea interpretării, în Brahms și Liszt pianistul a evidențiat atât abilitățile de maeștri a celor doi compozitori romantici, cât și pe cele proprii.

Pianistul Mihai Diaconescu este de mulți ani deja un oaspete îndrăgit al Filarmonicii Oradea atât în calitate de solist concertist alături de orchestra, cât și în recitaluri. Fiecare apariție a sa este întâmpinată cu bucurie și curiozitate de către public, care deja știe că va fi răsfățat cu momente de mare frumusețe și profunzime emoțională și intelectuală. Așa a fost și acest recital, în care aplauzele ascultătorilor l-au determinat să ofere încă două bisuri.

Daniela Stoica

Alte știri