Un program susținut și dedicat coardelor și vocii umane ne așteaptă în concertul simfonic organizat de Filarmonica Oradea. Cordarii și corul filarmonicii, sub bagheta dirijorului Cristian Spătaru, ne vor prezenta Simfonia nr. 1 în Sol major, WQ 182/1 H 657 de Carl Philipp Emanuel Bach, Simfonia de camera în do minor, op. 110a de Dmitri Șostakovici (aranjament pentru orchestra de coarde de Rudolf Barșai) și Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi. Dirijorul corului este Laurențiu Bischin.
Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788), este al doilea fiu din prima căsătorie a lui Johann Sebastian Bach, care a supraviețuit copilăriei și mortalității infantile. Cunoscut mai ales pentru lucrările sale pentru flaut dedicate lui Friedrich cel Mare al Prusiei, ca Bach din Berlin sau Bach din Hamburg, este unul dintre reprezentanții de frunte ai curentului cultural Sturm und Drang. Lucrările și metodica sa i-au influențat mai târziu cei trei mari clasici vienezi, dar și pe Felix Mendelsson-Bartholdy, printre alții, fiind prețuit nu doar în lumea muzicală, ci și în cea filosofică și literară. Simfonia I în Sol major este scrisă la începutul carierei sale, când încă este influențat de tatăl său, dar își constituie deja stilul propriu. Lucrarea are de scurte dimensiuni este presărată cu surprize în construcție, iar efervescența din părțile extreme anunță zorii clasicismului.
Simfonia de camera de Dmitri Șostakovici (1906 – 1975) este varianta orchestrală a Cvartetului de coarde nr. 8 în do minor, op 110. Cvartetul a fost compus în timp record, în 1960, când la presiunile Partidului Comunist Sovietic a devenit membru al acestuia. Față de lucrările simfonice, pe care Șostakovici nu le putea prezenta publicului decât după aprobarea Comitetului de Cultură, în muzica de camera, compozitorul a fost întotdeauna mai personal, permițându-și să compună fără să respecte rigorile partidului. Semnătura sa artistică DSCH (după denumirea vestică a notelor re, mi bemol, do, si) este din nou cheie pentru lucrare. Citate din lucrări anterioare pentru care a avut de suferit din cauza lui Stalin și a Partidului Comunist apar din abundență în cvartet, fiind poate și un CV emoțional. Ca majoritatea lucrărilor sale de camera, și aceasta este un portret al omului care trăiește în dictatură, care își arată adevăratele sentimente doar în intimitatea cercului restrâns de apropiați, care pozează în altceva decât este cu adevărat. Pentru un om atât de timid și de anxios cum a fost Șostakovici, revolta sa componistică față de partid este incredibilă. Varianta orchestrală realizată de Rudolf Barșai a adus cvartetului denumirea de Simfonie de Cameră.
Ultima parte a concertului este Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736). Stabat Mater este penultima sau ultima lucrare compusă de tânărul reprezentant al școlii neapolitane. Deși acest gen de lucrări se interpreta în cadrul slujbei din Vinerea Mare, Pergolesi a compus-o pentru ceremoniile frației Cavalieri della Virgine dei Dolori din Napoli. Până azi Stabat Mater reprezintă unul dintre vârfurile muzicii religioase baroce italiene.
Tânărul dirijor și compozitor Cristian Spătaru, născut în Chișinău, Republica Moldova, și-a început formarea muzicală în orașul natal și a continuat-o la Viena. Și-a continuat perfecționarea muzicală pe lângă câțiva dintre cei mai importanți dirijori ai momentului de la Marin Alsop la Cristian Măcelaru. În această seară va avea ocazia să sară din punct de vedere artistic între epoci și spirite diferite, ținând publicului o oglindă emoțională.
Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii sau pe site-ul poftimcultura.ro .
Daniela Stoica
