Cu ocazia Zilelor Cetății Oradea a fost deschisă, în Galeria Municipală de Artă, Corp C, parter, din Cetatea Oradea, expoziţia de instalație textilă ”Mahrame. Portrete din arest”, autor Irina Hasnaş Hubbard, artist plastic.
Irina Hasnaş Hubbard:
”Numele expoziției trimite la marama Veronicăi.
Această temă este reprezentată în pictura bisericească prin imaginea unui ștergar, cu cele două capete strânse și pe mijloc cu capul lui Iisus. Se inspiră din momentul când, pe drumul Golgotei, o femeie șterge, cu năframa ei, chipul lui Iisus în suferință. Pe năframă rămâne urma chipului Mântuitorului, cu coroană de spini. De aceea femeia s-a chemat Veronica – „vero icon” (icoană adevărată).
În interpretarea mea, MAHRAMELE sunt pânze țesute în casă, imprimate cu portretele unor oameni fotografiați în timpul detenției – în momente de suferință și umilință, fotografiați pentru dosarul de anchetă, mărturii rămase în arhivele CNSAS. Fiecare pânză, diferită și unică, poartă figura și numele unei persoane reale, cu destinul ei din România anilor `50 – de deținut politic.
În cursul anului 2014, MAHRAMELE au fost itinerate în holul central al Închisorii Tăcerii din Râmnicu Sărat, apoi în Turnul Temniței din Cetatea Făgărașului și la Câmpulung Muscel, în Galeria Arta, cu ocazia comemorării a 25 de ani din 1989. Anul acesta a fost expusă de Noaptea Muzeelor la Complexul muzeal Arad”.
Această temă este reprezentată în pictura bisericească prin imaginea unui ștergar, cu cele două capete strânse și pe mijloc cu capul lui Iisus. Se inspiră din momentul când, pe drumul Golgotei, o femeie șterge, cu năframa ei, chipul lui Iisus în suferință. Pe năframă rămâne urma chipului Mântuitorului, cu coroană de spini. De aceea femeia s-a chemat Veronica – „vero icon” (icoană adevărată).
În interpretarea mea, MAHRAMELE sunt pânze țesute în casă, imprimate cu portretele unor oameni fotografiați în timpul detenției – în momente de suferință și umilință, fotografiați pentru dosarul de anchetă, mărturii rămase în arhivele CNSAS. Fiecare pânză, diferită și unică, poartă figura și numele unei persoane reale, cu destinul ei din România anilor `50 – de deținut politic.
În cursul anului 2014, MAHRAMELE au fost itinerate în holul central al Închisorii Tăcerii din Râmnicu Sărat, apoi în Turnul Temniței din Cetatea Făgărașului și la Câmpulung Muscel, în Galeria Arta, cu ocazia comemorării a 25 de ani din 1989. Anul acesta a fost expusă de Noaptea Muzeelor la Complexul muzeal Arad”.
Despre Irina Hasnaş-Hubbard
A urmat studii de arte plastice la București, Aubusson şi Berlin. După facultate a experimentat muzeografia de la Muzeul Țăranului Român, realizată de pictorul Horia Bernea, iar după câțiva ani a urmat studii muzeale la Philadelphia. A absolvit studiile doctorale în istorie-muzeografie în România. Este expert al Biroului Educaţie şi memorie din cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc și formator la cursurile de design si educatie muzeală.. A expus primele lucrări personale dedicate victimelor comunismului românesc în spații diferite: la Bucureşti, Râmnicu Sărat și Veneţia.
Expoziția poate fi vizitată până pe 31 august 2016.