În inima Oradiei, acolo unde zidurile Cetății par să păstreze ecouri de poveste, arta naivă și-a deschis din nou sufletul. Joi seara, la Muzeul Orașului Oradea, s-a desfășurat vernisajul celei de-a 12-a ediții a Festivalului Național de Artă Naivă, dublat de lansarea volumului „Ioan Măric 80”. Născut chiar de ziua orașului, maestrul Ioan Măric — cel mai iubit artist naiv al României — a fost sărbătorit cu o plachetă aniversară și un premiu pentru lucrarea „Viața la țară”. Într-o atmosferă caldă și plină de emoție, peste 150 de vizitatori au umplut sala, admirând lucrările care par să povestească, în culori vii, viața satului românesc.

„Dar ce îi atrage pe oameni spre orizontul artei naive?”, a întrebat, în deschiderea expoziției, Cornel Abrudan, șeful secției de artă a Muzeului Țării Crișurilor. „Poate simpatia pentru lumea satului, acel univers limpede și cuceritor, sau dorința de a regăsi un spațiu pierdut. Artiștii naivi sunt moraliști deghizați, care prin ironie și poezie restabilesc ordinea lumii.”
Cuvintele sale au plutit peste mulțime ca o binecuvântare, iar privitorii au zâmbit — fiecare tablou părea o fereastră deschisă către amintiri și vis.
Sărbătoarea artei naive este mai mult decât un eveniment – este o mărturie a bucuriei de a crea și de a simți. Susținut de Primăria Oradea, Centrul de Cultură al Județului Bihor, Visit Oradea, Muzeul Țării Crișurilor și numeroși parteneri, festivalul reunește artiști din toată țara – de la Ioan Măric și Salomeea Andronic la Viorel Cristea și Lucica Ciobanu – într-un dialog viu între tradiție și emoție.
În fiecare lucrare se ascunde o poveste, o poezie a culorii și a luminii.


Pentru câteva zile, Oradea devine capitala inocenței artistice, un loc în care arta vorbește cu blândețe, iar viața însăși pare pictată în tonuri de senin.