Primul concert simfonic al ediției a XIV-a a Festivalului Primăverii se deschide cu două capodopere: ciclurile pentru vioară și orchestră Anotimpurile de Antonio Vivaldi și Anotimpurile în Buenos Aires de Astor Piazzolla. Solistul concertului va fi concert-maestrul Filarmonicii Oradea Nagy Kalman, iar la pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare. Concertul va avea loc joi, 20 martie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok.
Anotimpurile lui Antonio Vivaldi (1678 – 1741) sunt cele mai înregistrate piese de muzică clasică pentru mulți dintre noi, alături de Vltava lui Smetana, primul contact inteligibil cu muzica clasică. Caracterul programatic inovator al ciclului de concerte în prima jumătate a secolului al XVIII-lea este demult uitat, dar frumusețea melodică și virtuozitatea și concertelor cucerește ascultători în fiecare generație. Pentru ascultătorii secolului al XXI-lea este incredibil că Anotimpurile au fost redescoperite abia după primul război mondial, iar prima înregistrare este de la începutul anilor 1940. Compozitorul apreciat în perioada vieții de colegii din întreaga Europă, citat de Johann Sebastian Bach în Concertele Italiene, uitat apoi peste 150 de ani, cucerește de un secol ascultători în fiecare generație. Anotimpurile sale sunt înregistrate, citate în coloana sonoră a multor filme, jocuri video sau sonerii de telefon, parafrazate de compozitori contemporani, varianta lui Max Richter fiind la ora actuală cea mai în vogă.
Primul compozitor contemporan care a parafrazat Anotimpurile lui Vivaldi a fost Astor Piazzola (1921 – 1992). Argentinianul, devenit tatal Noului Tango, a ridicat un monumet muzical nu doar orașului său Buenos Aires, ci și lui Antonio Vivaldi. Față de înaintașul său, își începe ciclul cu Toamna, care se desfășoară în emisfera sudică la începutul anului, când în emisfera nordică este primăvară. Și pentru că tango, milonga sau chacara sunt ritmurile inimii lui, le folosește și în Anotimpuri la Buenos Aires. În concertul de joi seara Anotimpurile celor doi compozitori vor fi intercalate.
Alături de orchestra orădeană evoluază în calitate de solist concert-maestrul Nagy Kalman. Violonistul convinge la fiecare apariție prin virtuozitate și profesionalism. Dirijorul Tiberiu Soare este un oaspete îndrăgit pe scena orădeană, fiind deja de mai mulți ani o prezență constantă în Festivalul Primăverii. Interpretările sale sunt de fiecare dată o sărbătoare pntru publicul meloman din România, Europa sau Asia.
Concertul simfonic de joi seara va avea loc cu casa închisă. Mai aveți șansa la un loc doar dacă cineva dintre abonați sau spectatorii mai rapizi renunță la bilete.
Festivalul Primăverii a ajuns la a XIV-a ediție. El a început la inițiativa violonistului și dirijorului român Ciprian Marinescu și a violonistului Corneliu Cristea, fost director al Filarmonicii, în 2009. De atunci Festivalul s-a dezvoltat într-o sărbătoare a muzicii, cu invitați de marcă din țară, din Japonia, dar și din alte țări ale lumii.
Următorul concert din Festivalul Primăverii va avea loc marți, 25 martie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok. Alături de orchestra orădeană vor evolua Kyoka Nakamae, Ryokoh Murashima și Kiko Takase, toți violoniști, sub bagheta dirijorului Ciprian Marinescu. Programul va cuprinde lucrări de Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart și Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Daniela Stoica