Noua stagiune de concerte a Filarmonicii de Stat Oradea se deschide cu două concerte cu casa închisă. Cele două concerte, de joi și de vineri de la ora 19, din sala Enescu-Bartok, se desfășoară sub egida Festivalului Internațional George Enescu și au un program spectaculos sonor și ca desfășurare de forțe. Acesta cuprinde Suita a II-a în Fa major, op. 85 Carpatica de Paul Richter (cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la nașterea compozitorului brașovean), Rapsodia I în La Major, op. 11 de George Enescu și Carmina Burana de Carl Orff. Soliștii serii vor fi soprana Erika Tanaka, tenorul Sebastian Vaida și baritonul Florin Estefan. Orchestra simfonică orădeană alături de corul filarmonicii și corul de copii al Liceului Greo-Catolic Iuliu Maniu vor evolua sub bagheta dirijorului Andrej Vesel. Dirijorului corului filarmonicii este Laurențiu Bischin, iar al corului de copii Nicoleta Țâmpu.

Suita Carpatica de Paul Richter (1875 – 1950) se înscrie în stilul lucrărilor de la cumpăna secolelor al XIX-lea și XX-lea, cu elemente folclorice și un colorit instrumental amplu, care va fi dus la apogeu de Richard Strauss. În cazul de față, iubitorii melosului popular vor recunoaște câteva melodii transilvane stilizate și transformate de compozitor în manieră post-romantică. Cantabilitatea melodiile trădează împătimitul dirijor de cor și dirijorul admirat și dorit care a fost Paul Richter.
Rapsodia I în La major, op. 11 de George Enescu (1881 – 1955) este probabil cea mai cunoscută lucrare a compozitorului. La fel ca Max Bruch, Jules Massenet sau Carl Orff a avut norocul sau ghinionul să scrie o lucrare care a eclipsat restul creației. Rapsodia I răsună pe toate scenele lumii și la foarte multe concerte în aer liber, fiind un ambasador al spiritului românesc.
Carmina Burana de Carl Orff (1895 – 1982) este una dintre cele mai spectaculoase lucrări din istoria muzicii. Cantata compusă pe baza a 24 de poeme medievale în latină, franceză veche și germană veche este o celebrare a vieții și a iubirii, a nestatorniciei norocului și a omului cu viciile sale. Ariile soliștilor, cântecele corului și orchestrația opulentă sunt copleșitoare. Emoțiile sunt atât de expresiv transpuse muzical, încât sunt receptate de ascultători și fără înțelegerea textului. Textul poate fi pentru unii ascultători chiar „o nucă prea tare”. Lucrarea este deopotrivă iubită și hulită, dar populară este în orice caz.
Întreaga echipă a Filarmonicii Oradea își unește forțele pentru realizarea acestui concert spectaculos care deschide o stagiune ce se anunță la fel de provocatoare și plină de surprize ca cea anterioară.
Soprana japoneză Erika Tanaka își construiește de câțiva o frumoasă carieră internațională în Europa și Japonia, iar Carmina Burana este una dintre lucrările în care strălucește.
Tenorul Sebastian Vaida, care preia și partea de contratenor, face parte din ansamblul corului filarmonicii, și este de asemenea un psiholog apreciat. Evoluțiile sale în calitate de tenor sau contratenor au fost de fiecare dată apreciate de public.
Baritonul Florin Estefan, directorul Operei Române din Cluj-Napoca, revine periodic pe scena orădeană, în calitate de solist. Carmina Burana este una dintre lucrările care măgulește vocea de bariton și pe care a interpretat-o deja de câteva ori cu mare succes.
Următorul concert al filarmonicii va avea loc joi, 25 septembrie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok și ne propune lucrări reunite sub titlul Arhetipuri în Muzică. Programul va cuprinde lucrări de Rubini Matteo, Aram Haciaturian sau Camille Saint-Saens și Nikolai Rimski-Korsakov. Dirijor va fi Constantin Corbelian.
Daniela Stoica