Întârziere de un an la lucrările de la calea ferată Oradea-Cluj Napoca/ Premierul Ilie Bolojan nu poate oferi un termen pentru reluarea circulației

Proiectul de electrificare a liniei de cale ferată dintre Oradea și Cluj-Napoca înregistrează o întârziere de aproximativ un an, cauzată în principal de probleme apărute în faza de proiectare. Informația a fost făcută publică vineri de premierul Ilie Bolojan, aflat pe șantierul autostrăzii din județul Bihor.

„Proiectul liniei de cale ferată este, din păcate, întârziat. Are o întârziere de aproximativ un an, generată în principal de situația de la jumătatea lucrărilor dintre Huedin și Aleșd. Acolo au existat întârzieri semnificative de proiectare, însă, din discuțiile purtate astăzi cu secretarul de stat Savin de la Ministerul Transporturilor, înțeleg că aceste probleme sunt în fază de deblocare”, a declarat Ilie Bolojan.

Premierul a comparat situația de pe calea ferată cu cea a tronsoanelor Autostrăzii A3, subliniind că lucrările feroviare presupun constrângeri chiar mai mari decât cele din domeniul rutier. În acest context, el a atras atenția asupra necesității unei mobilizări mai bune și a soluționării rapide a problemelor tehnice care au dus la stagnarea lucrărilor pe segmentul Huedin – Aleșd.

Ilie Bolojan a subliniat că electrificarea liniei Oradea – Cluj-Napoca este un proiect strategic pentru România, esențial pentru refacerea conectivității feroviare cu Europa și pentru reluarea circulației trenurilor în condiții moderne.

„Trebuie să încercăm, în anii următori, să creștem ponderea transportului de marfă și de călători pe calea ferată. Este un minus important în logistica de transport a României din ultimii ani”, a afirmat premierul.

Acesta a enumerat și cauzele care au dus la scăderea atractivității transportului feroviar: creșterea costurilor, reducerea vitezei de circulație, lucrările de modernizare realizate etapizat și, în unele cazuri, lipsa unui material rulant modern.

„Avem o pondere mai scăzută a transportului feroviar, ceea ce duce la șosele aglomerate, poluare suplimentară și alte probleme care nu sunt în regulă”, a mai spus șeful Executivului.

Întrebat despre posibilele pierderi generate de întârzierea proiectului, finanțat cu aproximativ două miliarde de euro prin PNRR, Ilie Bolojan a subliniat că orice depășire a termenelor implică costuri semnificative.

„Orice lucrare finalizată la timp și cu respectarea finanțării este un câștig. Orice întârziere înseamnă pierderi directe și indirecte, pentru că infrastructura nu poate fi valorificată de oameni”, a explicat acesta.

Premierul a precizat că trebuie analizate responsabilitățile contractuale, iar acolo unde întârzierile sunt cauzate de constructori, trebuie aplicate penalitățile prevăzute în contracte. În cazul în care problemele țin de beneficiari sau instituții publice, cei responsabili trebuie să răspundă pentru buna funcționare a acestora.

În final, Ilie Bolojan a declarat că nu poate avansa un termen clar pentru finalizarea proiectului, însă a anunțat că va solicita conducerii CFR să prezinte public situația actualizată.

„Voi ruga responsabilii de la CFR ca până la finalul acestui an să organizeze o conferință de presă, la Cluj sau la Oradea, în care să prezinte stadiul la zi al proiectului și să anunțe termenele de finalizare”, a concluzionat premierul.

Alte știri