În pragul Zilei Tuturor Sfinților, Filarmonica Oradea ne oferă un program de reculegere și aducere aminte a celor dragi plecați dintre noi. Concertul va avea loc joi, 30 octombrie, de la ora 19, în ambientul oferit Basilica Romano-Catolică. Corul și orchestra filarmonicii, alături de soprana Manuela Ipate, mezzosoprana Marina Dobrescu, tenorul Eusebiu Huțan și basul Molnar Zoltan, sub bagheta dirijorului David Crescenzi vor interpreta Requiemul în re minor de Franz von Suppe (1819 – 1895). Dirijorul corului este Laurențiu Bischin.
Franz von Suppe este cunoscut melomanilor mai ales pentru uverturile sale și fragmente din muzica de scenă. În lunga sa viață (pentru secolul al XIX-lea) a compus nu doar muzică de scenă, ci și lucrări religioase. Requiemul în re minor a fost compus în 1855, în amintirea prietenului său Franz Pokorny, care a fost director de teatru. Lucrarea a fost dedicată Papei Pius al IX-lea. Requiemul, apreciat încă de la premieră, a fost pierdut în 1901 și redescoperit abia în 1988, în Biblioteca din Viena. De atunci a reînceput cucerirea melomanilor.
Ascultătorii pot spune ici și colo că seamănă cu Requiemul lui Verdi sau cu cel al lui Dvorak. Dar Requiemul lui von Suppe a fost compus cu aproape 20 de ani înaintea celui de Verdi și cu 35 de ani înaintea celui de Dvorak. Ce i-a animat pe cei trei compozitori și pe toți cei care au abordat acest gen muzical au fost sentimentele de teamă în fața morții și credința sau dorința de a crede într-un Dumnezeu milos și o viață după moarte mai bună, eliberată de suferință, boală și sărăcie. Von Suppe introduce deja la jumătatea secolului elemente de operă în Requiemul său, fiind pe urmele lui Berlioz în accentuarea fricii de moarte și de judecata lui Dumnezeu. De fapt printre puținii compozitori care privesc moartea cu împăcare sunt Johannes Brahms și Gabriel Faure.
Soprana Manuela Ipate, tenorul Eusebiu Huțan și basul Molnar Zoltan sunt soliști ai Operei Naționale din Cluj-Napoca, Marina Dobrescu este solistă a Teatrului Național de Operă și Balet Maria Bieșu din Chișinău, dar colaborează frecvent cu scene lirice din România. Toți cei patru soliști au voci mature și o experiență internațională de invidiat, fiind apreciați pentru vocile, virtuozitatea și sensibilitatea pe care o imprimă lucrărilor pe care le interpretează. Dirijorul David Crescenzi este director artistic al Operei Naționale din Cluj-Napoca și unul dintre dirijori instituției. Pentru orădeni este deja un dirijor cunoscut și apreciat pentru interpretările sale. În Requiemul lui Franz von Suppe va fi în elementul său, cel vocal-simfonic, artiștii putând fi siguri că au alături un dirijor atent la vocile lor, nu doar la orchestră, un dirijor care le poate sări în ajutor în momentele de nesiguranță.
Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii, pe site-ul poftimcultura.ro sau înainte de începerea concertului la Basilica Romano-Catolică.
Daniela Stoica