Managementul scump de numai 22.129 lei/lună al Filarmonicii de Stat Oradea găsește o soluție inedita de a face economii la bugetul instituției Filarmonicii de Stat Oradea, prin desfințarea Corului Filarmonicii Oradea.
Meleg Vilmos – manager general – profesia actor – salar lunar net 7.807 lei

Sarkady Zsolt – manager general adjunct – profesia jurist – salar lunar net 7147 lei.

Kurucz Tibor – director artistic – profesia artist instrumentist șef de partidă – salar lunar net 7.175 lei.

În anul pandemiei 2020, odată cu reducerile de posturi de la instituțiile de cultură, inițiativă a CJ Bihor, managementul scump al Filarmonicii Oradea, găsește o soluție inedită de a face economii la bugetul instituției, prin desființarea Corului Filarmonicii Oradea.
Deși reducerile de posturi la instituțiile de cultură în general urmăresc o aerisire a unei administrații stufoase, cei trei directori încearcă să dea de înțeles (ținand la mare secret modificarea noii organigrame) că desființarea corului este dorită doar de către președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, dând toată vina, ulterior aprobării organigramei, pe acesta. Ori corul funcționează prin eforturi considerabile de ani de zile la jumătate din efectivul necesar și doar pe jumătate de normă. Deci costurile întreținerii unui cor profesionist cu rezultate remarcabile sunt minime pentru Filarmonică. Salariul de jumătate de normă a unui corist este cu mult sub salariile celorlalți angajați ai instituției (de altfel salariul unei plasatoare depășește salariul unui artist liric cu studii superioare, gradul 1). Totodată, nu este un secret, la un simplu calcul matematic, că din salariile celor 3 directori (doi dintre ei puși pe linie politică pur și simplu să nu facă nimic) se pot plăti 20 de coriști cu jumătate de normă, care totuși aduc rezultate filarmoniciiaduc prestigiu instituţiei şi încântă publicul. De precizat este faptul că, din totatul angajaţilor instituţiei, 116 posturi, secţiei Cor îi revin doar 18,5
Conducerea Filarmonicii, înainte de a modifica organigrama, avea posibiltatea să observe din acte măcăr, dacă nu vizual, faptul că, printre angajații corului avem și cupluri (soț/soție). Desființarea corului ar lăsa familii tinere cu rate la bănci și copii mici, fără venituri.
Explicația probabil susținută de către cei trei directori, conform căreia membrii corului au mai puțin de pierdut deoarece mai au un loc de muncă, este total eronată, unii membri prestând în al doilea loc de muncă tot cu jumate de normă, ocupând funcții sub nivelul lor profesional tocmai pentru a putea răspunde solicitărilor artistice ale filarmonicii. Concesiile făcute de către membrii corului, mulți dintre ei făcând parte din Cor încă de la înființarea acestuia, în ceea ce privește cel de-al doilea loc de muncă au fost și sunt în continuare făcute datorită dedicației acestora pentru muzică, pentru actul artistic, pentru încântarea publicului meloman. Toți își fac programul de lucru în așa fel încât să poată să răspundă exigențelor Filarmonicii. Nu a existat niciun eveniment, o cerință sau o modificare cerută de către Instituție la care Corul să răspundă negativ, chiar dacă acestea au fost făcute în ultimul moment.
Considerăm că sacrificiile cerute instituţiei nu ar trebui să ţintească doar membrii Secţiei Cor, care, de altfel, ani la rîndul au fost ignoraţi sau amânaţi cu promisiuni ce nu s-au validat sub nicio formă. Nu dorim să amintim acum nenumăratele cereri de aducere la normal a Corului, în special în ceea ce priveşte numărul de interpreţi, cereri refuzate ani de-a rândul pe motive financiare. Aceleaşi motive financiare nu au fost totuşi resimţite restul instituției, exemplul cel mai bun fiind faptul că pe parcursul anilor, inclusiv până acum 2 luni, s-au tot făcut diferite angajări, pe diferite departamente, diferite funcţii, au fost făcute nenumărate achiziţii de obiecte non indispensabile actului muzical şi activităţii artistice.
Ca și o concluzie simplă dar dureroasă și ca exprimare, foștii coriști ai Filarmonicii de Stat Oradea, nu își doresc decât un tratament echitabil în raport cu ceilalți angajați ai Filarmonicii de Stat Oradea. În ciuda faptului că există persoane angajate doar de câteva luni în cadrul filarmonicii, atât în staff-ul artistic cât şi în cel administrativ, se disponibilizează membrii ai corului care au peste 20 de ani vechime în instituţie.
Dacă momentele de satisfacții artistice, profesionale au fost trăite împreună, în acest caz să se împartă și situația de restriște prin care se trece la nivel de instituție, la tot colectivul filarmonicii, cu atât mai mult la cei trei directori care nu își mai pot relaliza planul de management propus în absența unei secții a filarmonicii .
Istoricul corului și rezultate
În anul 1997, pornind de la nucleul oferit de Camerata Felix căruia i s-au adăugat studenți ai Facultății de Muzică de la Universitatea din Oradea, din inițiativa directorului filarmonicii, Romeo Rîmbu, ia naștere Corul Filarmonicii din Oradea.
Dirijorul Avram Geoldeș spunea: „… Corul Filarmonicii reprezintă o verigă indispensabilă a vieții muzicale orădene. Prin el activitatea concertistică locală se va colora esențial, oferind instituției largi posibilități de diversificare repertorială în sensul cultivării sistematice a creațiilor vocal-simfonice”.
Avram Geoldeș se dedică total creșterii și formării Corului Filarmonicii de Stat din Oradea, curând lista repertorială a ansamblului deținând peste 200 de titluri, acoperind, practic, toate epocile stilistice, dar și toate genurile muzicale în care ar fi putut fi implicat: a cappella, cantata, oratoriu, requiem, opera, simfonie cu cor etc.
Pe lângă vastul repertoriu abordat, corul și-a adăugat în palmares, sub mâna dirijorului Avram Geoldeș, un C.D. cu „Liturghia Sf. Ioan Gură de Aur” de Liviu Comes (1998) și un C.D. editat la Viena (1999).
La 28 august 2005 dirijorul Avram Geoldeș trece în neființă, lasându-i pe toți cei care l-au cunoscut profund îndurerați. Corul, a cărui ctitor și formator se stinsese, își propune să continue activitatea în același spirit al creațiilor artistice de valoare.
Din toamna anului 2006 până în prezent la cârma Corului Filarmonicii îl regăsim pe dirijorul Lászlóffy Zsolt (n. 1973). Dirijor, doctor în compoziție (Academia de Muzică din Budapesta), lector universitar la Universitatea Creștină Partium din Oradea, care va continua cu aceași implicare munca dirijorală.
De-a lungul anilor, Corul Filarmonicii Oradea va obține rezultate remarcabile la fiecare apariție periodică în concertele vocal-simfonice, alături de orchestra simfonică, dar și în concertele a cappella sau spectacole de opera.
În perioada 2015-2019, performanțele corului depășesc granițele României în cinci turnee internaționale. Patru turnee cu maestrul Ennio Moricone și unul cu compozitorul american James Newton Howard (compozitor la casele de producție din Hollywood). În turnele internaționale Corul Filarmonicii Oradea a evoluat în fața a 5.000 până la 15.000 de spectatori, unde la fiecare apariție scenică a fost menționat locul (Oradea) și țara de unde provin membrii corului (Romania).