Situația mondială actuală ne-a adus și pe noi, românii, în postura de a experimenta munca de acasă, despre care am auzit vorbind „neamurile „din străinătate.
La început, în martie și aprilie părea o bună soluție. Apoi a venit realitatea: încercarea de a ne transforma casa în birou, școală sau grădiniță după caz. Au apărut neînțelegeri pentru împărțirea spațiului pentru activitățile casnice sau de muncă. Biroul casei care era folosit și de copii pentru activitățile proprii, calculatoarele, desele opriri din activitate la solicitarea micilor/ marilor locatari.
Pe de o parte au scăzut cheltuielile cu transportul, hainele noi, comanda de mâncare. Pe de alta, a crescut incidența depresiilor și a tulburărilor anxioase în rândul angajaților.
Avantajul flexibilității organizării muncii vine la pachet cu asumarea responsabilității. Interacțiunile online cu colegii, ședințele de brainstorming trec prin variante de la cele mai amuzante când prin cadru mai apare vreun colocatar curios☺☺, la cele mai dificile când copiii cer satisfacerea propriilor nevoi.
Sedentarismul, însingurarea, lipsa interacțiunilor zilnice cu alți adulți, au făcut ca apatia, anxietatea și atacurile de panică să crească ca și frecvență în rândul populației generale, mărindu-se și adresabilitatea spre cabinetele de specialitate. Persoanele singure care foloseau timpul de deplasare și pauzele de la serviciu pentru socializare și interacțiune sunt cele mai expuse spre dezechilibrare emoțională.
Timpul petrecut pentru activitățile de muncă poate deseori să depășească cele 8 ore, asta generând oboseală, ineficiență, deseori nemulțumire cu scăderea stimei de sine.
Personal, a fost dificilă organizarea ședințelor online, pacienții nu se simțeau în siguranță în mediul personal din punct de vedere al confidențialității, având si alte consecințe emoționale negative.
Ca oameni, acceptăm cu dificultate recomandările cuiva, care evident, empatizează prea puțin cu povestea noastră. Câteva sugestii însă, zic eu, pot fi de folos:
– evitați, pe cât posibil,momentele de distragere a atenției care să vă întrerupă activitatea; în caz contrar timpul dedicat muncii se va dilata, fiind posibilă apariția oboselii, a nemulțumirilor privitoare la eficiență;
– organizați- vă programul de muncă astfel încât să fiți acoperiți din punct de vedere al activităților cu copiii;
– după programul dedicat muncii, încercați activități în afara casei….de preferat activități sportive care să compenseze lipsa de mișcare din timpul zilei
– evitați depășirea constantă a celor 8 ore de muncă, chiar dacă apare tentația;
– alegeți o carte bună, un loc deosebit și încercați o lectură în aer liber……dealurile orașului nostru va pot acoperi această nevoie;
Sa fim sănătoși și echilibrați emoțional!
dr. psiholog Monica Rotar