Sistemul prin care se monitorizează traseul lemnului tăiat are puncte vulnerabile, de care profita cei din industria lemnului. Recunosc și oficialii din ministerul Mediului. De trei ani, de când există actualul sistem de monitorizare a lemnului au fost emise peste 15 milioane și jumătate de avize de transport. Dar câte s-au făcut pe lângă, ilegale, nu ştie nimeni.
Autorităţile recunosc că sistemul are vulnerabilităţi, iar legea este fentată. Sper exemplu, îşi opresc datele mobile sau trec telefoanele pe modul avion astfel încât să nu fie prinşi cu lemnul furat.
Autorităţile anunţă că schimbă regulile. Cei care transportă lemne nu vor mai putea să îşi închidă telefoanele în timpul serviciului şi toate maşinile vor avea GPS.
Specialiştii din organizaţiile neguvernamentale cred că furtul de lemne din păduri poate fi stopat prin amprenta digitală a transportului.
Datele arată că în ultimii doi ani, peste 180.000 de metri cubi de lemn s-ar fi tăiat ilegal. Pabuba depăşeşte suma de 70 de milioane de lei. Și aici nu vorbim doar de bani.
Față de 2021 a scăzut la jumătate numărul de apeluri la 112 care sesizau eventuale transporturi ilegale. Noul sistem de monitorizare va costa 46 de milioane de euro, bani din PNRR.