Prefectul județului Bihor, Marcel Daniel Dragoș, solicită primarilor din Bihor să adopte la timp și transparent bugetele locale pentru anul 2025.

Instituția Prefectului – Județul Bihor solicită primarilor, printr-o circulară emisă, să adopte bugetele locale pentru anul în curs la termen și cu respectarea noilor prevederi stipulate de Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025. În același timp, informarea aduce în atenția primarilor o serie de precizări metodologice, comunicate de către Ministerul Finanțelor, cu privire la definitivarea și aprobarea bugetelor locale pe anul 2025.

Procedura de aprobare a bugetului local trebuie să fie finalizată în conformitate cu prevederile legale și ținând cont de articolul 76 indice 1 ‘Proceduri de publicitate a bugetelor unităților /subdiviziunilor administrativ-teritoriale’, din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, actualizată.

Astfel, primarii au obligația publicării pe paginile de internet ale unităților administrativ-teritoriale a următoarelor documente și informații:

a) proiectele bugetelor supuse consultării publice, inclusiv anexele acestora, în maximum două zile lucrătoare de la supunerea spre consultare publică;
b) comunicările referitoare la indicatorii de execuție a bugetelor, în maximum 5 zile lucrătoare de la primire;
c) bugetele aprobate, inclusiv anexele acestora, în maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare;
d) situațiile financiare asupra execuției bugetare trimestriale și anuale, inclusiv plățile restante, în maximum 5 zile lucrătoare de la depunerea la direcțiile generale ale finanțelor publice;
e) bugetul general consolidat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, întocmit potrivit metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice, în maximum 5 zile lucrătoare de la prezentarea în consiliul local;
f) registrul datoriei publice locale, precum și registrul garanțiilor locale, actualizate anual, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an;
g) programul de investiții publice al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare.

Un alt aspect pe care circulara emisă îl subliniază este necesitatea constituirii fondului de rezervă bugetară la dispoziția consiliilor locale, în cotă de până la 5% din totalul cheltuielilor. Acest buget se utilizează pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în cursul exercițiului bugetar, pe bază de hotărâri ale consiliilor locale, pentru înlăturarea unor calamități naturale, precum și pentru acordarea unor ajutoare către alte unități administrativ-teritoriale.

În cazul în care bugetul unității administrativ-teritoriale nu poate fi adoptat după două ședințe de consiliu local consecutive, care au loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfășura pe baza bugetului anului precedent, până la adoptarea noului buget.

În situația în care, bugetul pentru anul 2025 nu va cuprinde sume care vor fi evidențiate în fondul de rezervă, hotărârile nu vor îndeplini cerințele prevederilor legale pentru a fi avizate.

‘Un buget local bine gestionat este o obligație și o formă de respect transmisă cetățenilor, din partea administrațiilor care oferă transparență și propun o dezvoltare sustenabilă a comunităților locale.’ a transmis prefectul județului Bihor, Marcel Daniel Dragoș.

Distribuie informația
Alte știri