Rarități romantice marți seara la Filarmonica Oradea

Trei compozitori și trei piese romantice rar interpretate și cunoscute doar celor mai înrăiți melomani ne așteaptă marți seara, de la ora 19, la Filarmonica Oradea. Soliștii recitalului sunt și ei o combinație mai puțin obișnuită pentru muzica de cameră: Alexandru Bolganschi – clarinet, Lorenzo Moroni – corn și pianista Camelia Andone, toți trei membri ai orchestrei simfonice a Filarmonicii. Aceștia vor interpreta Ronde de Printemps op. 78 de Heinrich MolbeSerenada op. 73 de Robert Kahn și Trio în Si bemol major op. 274 de Carl Reinecke. Dacă numele lui Carl Reinecke este într-o oarecare măsură cunoscut, Heinrich Molbe și Robert Kahn sunt cunoscuți celor care studiază muzica, dar pe radarul publicului meloman mai larg nu prea apar.

În secolul al XIX-lea au apelat la pseudonime mai ales femeile emancipate, care au vrut să depășească bariera rolurilor impuse de societatea vremii. George Sand și surorile Bronte sunt cele mai cunoscute dintre ele, în cazul lui George Sand sunt foarte puțini cei care știu cum o chema cu adevărat. În cazul bărbaților care au ales să scrie și să publice sub pseudonim este vorba în primul rând despre prejudecățile cu care erau priviți artiștii. Heinrich Molbe (1835 – 1915) este unul dintre cei care a folosit un pseudonim pentru a nu-și afecta cariera juridică și administrativă în Imperiul Austro-Ungar. Cu o meserie de bază serioasă și o chemare luată în derâdere, a compus totuși peste 200 de lieduri și circa 140 de lucrări camerale. Ronde de Printemps op. 78 este o lucrare de mici dimensiuni, melodică, ce combină trei timbre sonore unice, toate trei ale unor instrumente care în secolul al XIX au cunoscut o dezvoltare incredibilă și și-au stabilit locul în orchestra simfonică. Lucrarea are caracter elegiac.

Robert Kahn (1865 – 1951) a fost unul dintre protejații lui Johannes Brahms și Joseph Joachim, dar față de „colegii” a fost o somitate doar în rândul studenților Hochschule für Musik din Berlin. Serenada op. 73 scrisă pentru mai multe ansambluri camerale, unele obișnuite altele (cea din seara aceasta) total neobișnuite. Johannes Brahms și-a scris sonatele pentru clarinet și pentru violă. Kahn merge mai departe și le permite astfel muzicienilor să se constituie în ansamblurile cele mai convenabile. Indiferent în ce formațiune este interpretată, lucrarea împărștie prospețime și voie bună și le oferă muzicienilor posibilitatea să își demontreze posibilitățile tehnice. Clarinetul este răsfățat cu linii melodice cuceritoare.

Carl Reinecke (1824 – 1910) a fost unul dintre cei mai străluciți profesori de ompoziție ai vremii, dar și pianist, dirijor și compozitor. Trio op. 274  se înscrie în linia lucrărilor romantice, în care se îmbină caracterul eroic cu cel elegiac, compozitorul explorând bogăția timbrală a celor două instrumente de suflat, care erau încă rar folosite în muzica de cameră.

Protagoniștii recitalului sunt membri ai Filarmonicii Oradea și aparțin unor generații diferite. Cornistul Lorenzo Moroni a ajuns la Oradea la doi ani după nașterea clarinetistului Alexandru Bolganski. Diferența de vârstă se poate transforma însă într-un avantaj pentru ascultători, care vor avea posibilitatea să beneficieze de atuurile fiecărei vârste, de dinamismul tinereții și de rezerva și experiența maturității.

Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .

Următorul concert al Filarmonicii va avea loc joi, 27 februarie, de la ora 19, și ne va oferi posibilitatea de a savura opereta Silvia de Emmerich Kalman în interpretarea corului și a orchestrei orădene sub bagheta dirijorului Kulcsar Szabolcs. Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .

Daniela Stoica

Distribuie informația

CASĂ DE VÂNZARE ÎN BIHOR

 

Alte știri