Ravel și muzica franceză într-un recital pentru vioară la Filarmonica din Oradea

Mostre din rafinamentul și exuberanța muzicii lui Maurice Ravel și a muzicii franceze de la cumpăna secolelor al XIX-lea și al XX-lea ne vor fi prezentate în concertul de cameră ce va avea loc la Filarmonica Oradea, marți, de la ora 19. Recitalul va fi susținut de violonista Melinda Bereș și pianista Edit Horvath. Programul va cuprinde Romanța op. 28 de Gabriel FaureImpromptu concertant  de George EnescuSonata în sol minor, L148 de Claude DebussyNocturnă și Cortege, iar apoi piesa Dimineață de primăvară de Lili BoulangerVocaliza în formă de habaneră M 51 și Sonata nr. 2 pentru vioară și pian în Sol major de Maurice Ravel. Concertul marchează aniversarea celor 150 de ani de la nașterea lui Maurice Ravel.

Violonista Melinda Bereș și pianista Edit Horvath, ambele absolvente și cadre didactice ale Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, ne deschid porțile spre universul intim al muzicii de cameră din perioada de fin de siecle și începuturile modernismului francez. Muzica celor cinci compozitori francezi sau asimilați spațiului cultural francez (Enescu alegând Franța ca a doua patrie odată cu începerea carierei sale muzicale și pedagogice, după absolvirea conservatorului parizian, iar apoi cu exilul autoimpus în 1946) surprinde trecerea de la romantism la impresionism și avangardă, dacă vreți eliberarea de sub canoanele romantismului german care a dominat secolul al XIX-lea. Fiecare dintre cei cinci compozitori este o voce distinctă în peisajul muzical și în concertul de marți seara. Dacă Claude Debussy (1862 – 1918) și Maurice Ravel (1875 – 1937) sunt prezențe constante în programele concertelor de cameră și simfonice, Lili Boulanger (1893 – 1918) este redescoperită abia acum, la o sută de ani de la moartea sa. Lucrările ei sunt descoperite, interpretate și adaptate de muzicieni, mesajul ei muzical fiind acum receptat și de public. Gabriel Faure și George Enescu au parte de puseuri de revenire în atenția muzicienilor și a publicului, nefiind încă pe deplin înțeleși sau ceruți de „piață”. Poate pentru că nu pot fi atât de ușor de introdus într-un sertar artistic, poate pentru că deși au fost pedagogi desăvârșiți, nu au avut epigoni … Poate vom afla în câteva decenii?

Cele două muziciene ne vor răpi în rafinamentul muzicii franceze, indiferent că aparține perioadei postromantice, impresioniste și de avangardă timpurie. Deși piesele alese în program au fost compuse într-o perioadă de circa 30 de ani, stilurile sunt diferite, iar concertul va fi pentru cele două soliste un balans între rafinament și izbucniri temperamentale, mai mult sau mai puțin exotice. Spectatorii vor fi răsfățați și poate ajutați să devină exploratori ai muzicii de cameră franceze.

Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii și pe site-ul poftimcultura.ro .

Daniela Stoica

Alte știri