Seria concertelor dedicate dragostei continuă la Filarmonica Oradea

foto: FAcebook FSO

Seria concertelor dedicate Dragostei, începută luna trecută în prag de Sfântul Valentin, continuă și în luna martie. Love is in the air la propriu și la figurat. Primul concert simfonic al lunii va avea loc mâine, de la ora 19 în Sala Enescu-Bartok și îi va avea ca parteneri ai orchestrei simfonice orădene pe violoncelistul Octavian Lup și dirijoarea Mihaela Cesa Goje. Programul alcătuit de cei trei cuprinde Suita I din Pelleas et Melisande de Gabriel FaureConcertul nr. 1 pentru violoncel și orchestră în Do major de Joseph HaydnAdagietto din Simfonia a V-a în do diez minor de Gustav Mahler și Uvertura fantezie Romeo și Julieta de Piotr Ilici Ceaikovski.

Concertul începe și se încheie cu două lucrări dramatice, gen pentru care a fost dintotdeauna mai ușor de scris și de compus. Suita Pelleas et Melisande de Gabriel Faure (1845 – 1924) și Uvertura fantezie Romeo și Julieta de Piotr Ilici Ceaikovski (1840 – 1893) au la bază două iubiri în faza de îndrăgostire, eroi adolescenți sau foarte tineri. Cei doi compozitori surprind multiplele fațete ale iubirii în această etapă, intensitatea iubirii fiind exprimată însă cu palete sonore diferite. În timp ce Faure este destul de reținut în intesitate și colorit orchestral, subliniind frumusețea și drama iubirii cu mijloace aproape minimaliste, Ceaikovski apelează la toate posibilitățile orchestrei simfonice de atunci, iubirea și tragedia sunt la el explozive.

Concertul nr. 1 pentru violoncel și orchestră de Franz Joseph Haydn (1730 – 1809) este unul dintre cele mai îndrăgite din literatura violoncelului și un must have în repertoriul fiecărui celist care se respectă. Prin frumusețea și transparența melodiilor și a țesăturii sonore orchestrale și prin dificultățile tehnice cu care este construit, la fel ca și cel de al doilea său concert pentru cello, lucrarea este un act acrobatic fără plasă de siguranță. Fiecare greșeală este remarcată imediat de toată lumea, nu doar de muzicienii de pe scenă. Muzica este și în momentele dramatice o afirmație a încrederii, iar în cele senine o explozie de bucurie și de umor, rar întîlnite.

Adagietto din Simfonia a V-a de Gustav Mahler (1871 – 1911) a fost compusă în perioada în care dirijorul și compozitorul o curta pe Alma Schindler, care avea să îi devină soție. Același Adagietto a dus și la redescoperirea lui Mahler de către marele public, la începutul anilor 1970 după ce a fost folosit în coloana sonoră a filmului Moarte la Veneția, în regia lui Luchino Visconti. Mahler lasă la o parte tragedia, ironia sau sarcasmul care apar în atâtea dintre lucrările sale, inclusiv în Simfonia a V-a, iar melodiile aproape minimaliste lasă sufletul să înoate într-un lac de liniște, încredere și mulțumire.

Octavian Lup este unul dintre cei mai apreciați violonceliști români ai momentului. Cariera sa solistică internațională și pedagogică se lasă deja admirate, iar scenele pe care a evoluat deja sunt dintre cele mai râvnite de muzicieni, indiferent în ce etapă a vieții se află.

Dirijoarea Mihaela Cesa Goje este una dintre muzicienele care demonstrează că femeile pot stăpâni nu doar un instrument solistic, ci și o orchestră, la fel de bine ca un muzician. Numărul femeilor la pupitrul orchestrelor crește și distruge energic prejudecățile compozitorilor, a muzicienilor și a publicului construite pe parcursul atâtor secole. Este suficient să ne amintim complimente făcute de Franz Liszt elevelor sale („păcat că nu sunteți bărbat” sau „că nu numele unui bărbat stă pe această partitură”). În această seară Mihaela Cesa Goje și orchestra fac salturi stilistice și tehnice peste două secole, de la clasicism, la romantism, impresionism și postromantism. O provocare pentru muzicieni și public, dar și promisiunea unui răsfăț muzical.

Mai găsiți bilete la acest concert la casa de bilete a filarmonicii și pe site-ul bilete.ro .

Următorul concert al Filarmonicii Oradea va avea loc sâmbătă, de 8 Martie, de la ora 19, și se va desfășura sub titlul Serenada feminității. Corul și orchestra filarmonicii vor evolua sub bagheta dirijorului Lorenzo Moroni. Solistă va fi soprana Gabriela Varvari, care ne-a încântat săptămâna trecută în opereta Silvia de Emerich Kalman. Programul va cuprinde arii și coruri din opere și muzicaluri, dar și din coloana sonoră a unor filme sau piese din repertoriul pop-rock.

Alte știri