Statutul funcționarilor publici a fost modificat prin Legea nr. 156/2018, iar prevederile acesteia simplifică procedura referitoare la exercitarea cu caracter temporar a funcțiilor publice de conducere vacante în instituțiile și autoritățile publice din România.
Dacă până la data de 6 iulie 2018, era obligatoriu avizul acordat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici, în prezent este necesară doar notificarea prealabilă a ANFP, cu 10 zile înainte de dispunerea unei asemenea măsuri. Decizia privind exercitarea cu caracter temporar a funcţiilor publice de conducere vacante aparține persoanei care are competenţa numirii în funcţia publică și se poate acorda pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic.
Pentru a veni în sprijinul beneficiarilor instituțional și a evita eventualele disfuncționalități în activitatea de resurse umane din cadrul autorităţilor și instituţiilor publice, ANFP propune acestora ca notificarea prealabilă să conţină: informaţii referitoare la profilul funcţiei publice de conducere vacante, conform fişei postului (condițiile de studii de specialitate) și informaţii referitoare la profilul profesional al funcţionarului public care urmează să exercite funcţia publică de conducere vacantă (studiile absolvite, vechimea în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice de conducere vacante – cu identificarea domeniului/specializării, acolo unde este cazul).