Sub genericul Armonii excepționale, suntem invitați joi, 22 februarie, de la ora 19, în sala Enescu – Bartok, la un concert simfonic ce cuprinde trei adevărate șlagăre simfonice ce topesc inima. Pentru că tot suntem în prag de Dragobete. Vor fi trei lucrări emoționale semnate de trei compozitori, dar filtrate prin sensibilitatea artistică a două femei care stau în prim plan. Programul va cuprinde Preludiu la Dup-amiaza unui faun de Claude Debussy, Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră, op. 18 de Serghei Rahmaninov și Variațiunile Enigma, op. 36 de Edward Elgar. Solista serii va fi Anna Fedorova, care este pe scena orădeană cu câteva zile înaintea zilei de naștere (27 Februarie), iar concertul va fi dirijat de Mihaela Cesa Goje.
Preludiu la Dup-amiaza unui faun de Claude Debussy este probabil cea mai cunoscută a compozitorului impresionist francez, și chiar dacă a împlinește anul acesta 130 de ani, rămâne proaspătă și modernă. De fapt poate abia acum, în postmodernism, este cu adevărat receptată de suflete. Debussy se distanțează în lucrarea sa de modelele înaintașilor săi, temele melodice par nehotărâte și fără direcție comparativ cu eroismul și hotărârea lucrărilor romantice, atmosfera este toropită. Și pentru că este un preludiu la poezia lui Stefan Mallarme, muzica nu urmează firul poemului, ci șerpuiește printre imagini, dorințe, vise, lene. Poate descrie la fel de bine atmosfera decadentă de la finalul secolului al XIX-lea sau cea blazată de la (încă) începutul secolului al XXI-lea.
Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră în do minor, op.18 de Serghei Rahmaninov este cel mai cântat concert al ultimului romantic european, de la a cărui naștere s-au împlinit anul trecut 150 de ani. Concertul a fost dedicat doctorului său Nikolai Dahl, care l-a ajutat pe Rahmaniov să își revină după depresia și blocajul compozițional provocat de eșecul la public și la critică a primei sale simfonii. Lucrarea este melodioasă și accesibilă publicului, dar solicită solistul, orchestra și dirijorul, pentru că dificultățile tehnice și țesătura componistică sunt complexe și dense. Rahmaninov a scris concertul pentru sine însuși și după calitpățile sale fizice și tehnice: mâini mari, puternice, virtuozitate artistică, melancolie rusească. Rezultatul sonor mișcă muzicienii și publicul de fiecare dată. Când lucrarea are parte de muzicieni născuți nu făcuți, este un adevărat răsfăț spiritual și emoțional.
Ultima lucrare din concert, este unul dintre șlagărele lui Edward Elgar. Deși creația sa este bogată, în mintea publicului sunt Variațiunile Enigma și Marșurile Pomp and Circumstances primele care apar. Și fără să înțelegem umorul sau noblețea britanică, Variațiunile Enigma cuceresc de la prima auzire. Iar cine nu e topit până la jumătatea lucrării, nu are nicio șansă în fața variațiunii a 9-a Nimrod. Variațiunile pe o temă proprie portretizează membri ai familiei și priteni cu duioșie sau ironie, dar niciodată cu sarcasm.
Tânăra pianistă ucraineancă Anna Fedorova cântă acest concert de mulți ani. Copil minunte, a susținut primul recital la 6 ani, iar primul concert cu orchestra Națională a Ucrainei la 7 ani. În cei aproape 20 de ani scurși de atunci, a ajuns pe majoritatea scenelor mari ale lumii, din Ucraina, în Germania, Țările de Jos, Marea Britanie, America de Nord și de Sud, dar și în Asia. A cântat alături de cele mai prestigioase orchestre ale momentului și sub bagheta unor dirijori de renume. Rahmaninov 2, interpretat de Fedorova alături de orchestra Filarmonicii germane NW, în Concertgebouw Amsterdam, are pe Youtube peste 41 de milioane de vizualizări.
Dirijoarea Mihaela Cesa Goje pășește pe urmele Antoniei Brico și al Simone Young, lărgind ușa și drumul dirijoarelor la pupitrul orchestrei. La fel ca Simone Young sau Oxana Liniv, a avut șansa de a fi asistenta unui dirijor consacrat, care nu i-a tăiat aripile, ci a ajutat-o să se dezvolte profesional și să își urmeze visul. Cesa Goje a fost asistenta lui Gustavo Dudamel. Femeile dirijor sunt încă o raritate pe scenele de concert, dar numărul lor crește ușor, iar calitatea interpretărilor lor șterg prejudecățile managerilor și a publicului împotriva femeilor la pupitru. Mihaela Cesa Goje dirijează ansambluri de referință de pe ambele maluri ale Atlanticului, iar publicul și critica de specialitate apreciază tensiunea și dramatismul cu care își construiește discursul muzical. Lucrările incluse în concertul de joi seara ne vor aminti de ce e atât de apreciată.
Mai găsiți câteva bilete la acest concert la caseria filarmonicii sau pe site-ul bilete.ro
Daniela Stoica