Cu un program generos și inedit, un adevărat imn dedicat păcii și armoniei între oameni, a fost întâmpinat publicul la primul concert al noii stagiunii Filarmonicii Oradea. Iar efortul artiștilor a fost răsplătit de public, care a umplut sala și i-a răsplătit cu aplauze generoase și chiar standing ovation.
Noul dirijor al Filarmonicii croatul Andrej Vesel, contratenorul Sebastian Vaida, corul și orchestra filarmonicii au ales pentru deschiderea stagiunii un program inedit, care este și o promisiune în ce privește repertoriul.
În prima parte a serii, corul și orchestra au interpretat Frieden auf Erden de Arnold Schönberg și Chichester Psalm de Leonard Bernstein, solist fiind Sebastian Vaida. Două lucrări foarte rar interpretate, datorită dificultăților tehnice și de interpretare, atât pentru cor cât și pentru orchestră și dirijori. La aceasta se adaugă faptul că au fost interpretate în limbile în care au fost compuse, germana, respectiv ebraica. Deși Friede auf Erden este ultima lucrare la limita tonalității compusă de Arnold Schönberg (1874 – 1951), modul de interpretare al corului și orchestrei, modul în care foarte tânărul dirijor Andrej Vesel a condus ansamblul și urechile noastre obișnuite cu disonanțe, dar și faptul că versurile au fost publicate deasupra scenei au facilitat publicului receptarea lucrării. Chichester Psalms de Leonard Bernstein (1918 -1990) a fost compusă la jumătatea anilor 1960. O lucrare exuberantă, luminoasă, căreia vocea de contratenor îi adaugă în partea a doua o o duioșie aparte. Trebuie să precizăm că față de restul Europei, în Marea Britanie nu au dispărut niciodată contratenorii, iar Bernstein a scris lucrarea pentru Catedrala din Chichester.
Ultima parte a concertului a cuprins Simfonia a III-a în Mi bemol major, op. 55 de Ludwig van Beethoven (1770 -1827). Este una dintre cele mai îndrăgite simfonii din întreaga istorie. Dedicată inițial lui Napoleon și idealurilor de Libertate, Egalitate, Fraternitate, lucrarea pulsează de viață și de întreaga paletă a sentimentelor omenești, de la energie și exuberanță, la durere și hotărâre în Marșul Funebru, până la avalanșa de voință, temperament și bucurie din ultimele două părți.
Tânărul dirijor croat Andrej Vesel a condus cele trei lucrări cu sensibilitate și cu vervă. Atât în lucrarea lui Schönberg, cu țesătura ei muzicală densă și neobișnuită, cât și în Chichester Psalms și Eroica, unde a avut parte atât de un ansamblu coral-instrumental, cât și de o mare variabilitate de tempi și de stiluri, el a făcut dovada abilităților și a potențialului său artistic. Prezența sa pe scenă este una plăcută.
Concertul de debut al stagiunii, prin programul său inedit, poate fi interpretat și ca o promisiune de promovare a muzicii secolului al XX-lea de către dirjorul Andrej Vesel și de către Filarmonica Oradea.
Pe lângă ecranul pe care apare traducerea textelor pieselor interpretate, o altă noutate a stagiunii este modul în care este așezată orchestra. Dacă până acum era după modelul lui Nikolai Rimski-Korsakov, de anul acesta este așezată după modelul propus de Richard Strauss, după care sunt așezate majoritatea orchestrelor occidentale.
Următorul concert al Filarmonicii va avea loc vinerea viitoare și face parte din FestiFall. Accesul la concert se face pe bază de invitație care se ridică de la caseria filarmonicii.
Daniela Stoica