Rezultatele celei de-a patra ediții a studiului sociologic MERPAS – Monitorul Educațional al Rezultatelor Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor – au fost prezentate public de prof. univ. dr. habil. Adrian Hatos, coordonatorul Școlii Doctorale de Sociologie a Universității din Oradea. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 2.308 elevi de clasa a VIII-a din județul Bihor și face parte din proiectul „Living Labs”, prin intermediul platformei „Impact Lab”.
Datele studiului arată că tot mai mulți elevi se confruntă cu probleme de sănătate mintală, presiuni sociale, lipsă de orientare profesională și o expunere crescută la riscuri. Aproape jumătate dintre elevi au raportat efecte negative ale utilizării excesive a tehnologiei (insomnii, anxietate, conflicte), iar 25% dintre respondenți nu au avut nicio discuție privind orientarea în carieră.
Situația învățământului profesional rămâne problematică: mulți elevi nu îl înțeleg sau nu sunt informați suficient. În același timp, meditațiile au devenit norma – 50% dintre elevi fac pregătire suplimentară, în special la matematică (90%) și limba română (78%).
Studiul a abordat în premieră și tema riscurilor majore: 10% dintre elevi au o atitudine pozitivă față de consumul de droguri, iar 20% declară că știu cazuri de trafic de persoane în anturajul lor.
Nivelul general de „fericire” și bunăstare percepută a scăzut față de 2012, ceea ce arată o degradare clară a stării emoționale. Temeri legate de viitor, carieră, școală și conflicte armate domină gândurile adolescenților.
Adrian Hatos atrage atenția că România se confruntă cu o criză de sănătate mintală în rândul tinerilor și subliniază nevoia urgentă de investiții în consiliere psihologică, orientare profesională și educație pentru prevenirea riscurilor. Paradoxal, spune el, școala rămâne totuși un pilon important în percepția copiilor și părinților, fiind asociată cu reușita și statutul social.
La conferința de presă au mai participat inspectorul școlar general dr. Alin Ștefănuț și dr. Cristina Avrigeanu, directorul CJRAE Bihor, care au evidențiat valoarea practică a studiului pentru politicile educaționale și intervențiile specialiștilor în educație.