Având în vedere proiectul “Lărgirea străzilor Armatei Române, Universității, Ceyrat, Thurzo Sandor și Atelierelor”, Centrul pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor, Fundația pentru Cultură și Educație Ecologistă ECOTOP și Asociația Pescarilor Sportivi Aqua Crisius ne arătăm îngrijorarea și indignarea cu privire la lipsa de viziune concretizată în proiecte care impactează negativ dezvoltarea durabilă a Municipiului Oradea.
Dezvoltarea infrastructurii orașului este necesară și se poate planifica și realiza în mod eficient și eficace, în beneficiul orădenilor, ținând cont de nevoile reale existente precum și de viziunea, perspectivele și tendințele globale și locale.
Referitor la memoriul de prezentare al proiectului menționat, făcut public, avem următoarele observații:
1. Justificarea necesității proiectului:
Se afirmă: “Necesitatea realizării investiției rezultă din starea infrastructurii rutiere, aceasta nu este adecvată pentru desfășurarea unui trafic civilizat pentru locuitorii pe care îi deservește. Realizarea investiției aduce un aport direct la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din zonă și evidențiază impactul pozitiv al investiției în infrastructura rutieră suport pentru desfășurarea în siguranță a traficului rutier cu accent pe dezvoltarea potențialului economic al zonei și reducerea impactului negativ asupra mediului.”
Vă rugăm să precizați care sunt criteriile în baza cărora se afirmă că realizarea investiției va reduce impactul negativ asupra mediului, având în vedere că nu există un studiu de valori de trafic asociat prezentului proiect? În acest caz nu poate fi invocată reducerea emisiilor pe areale longitudinale prin deplasarea mai rapidă a autovehiculelor, în absența unui studiu de valori de trafic.
Care este nevoia căreia îi răspunde proiectul de lărgire la 4 benzi a unor străzi care au, la începutul și la capătul lor, doar două benzi? Care sunt problemele de mediu care se cer rezolvate prin această investiție, având în vedere că fluidizarea circulației și accesul pedestru și cu bicicleta pot fi realizate în bune condiții cu aceleași soluții tehnice propuse, păstrând carosabilul actual cu 2 benzi.
Astfel, documentația furnizată prezintă lacune considerabile în ceea ce privește justificarea necesității proiectului și deși menționează o serie de beneficii potențiale, precum îmbunătățirea infrastructurii rutiere și a calității vieții locuitorilor, lipsesc datele concrete și studiile de trafic care să susțină aceste afirmații. Prin urmare, solicităm realizarea unui studiu de trafic detaliat pentru a evalua în mod corespunzător necesitatea și impactul proiectului asupra circulației rutiere.
2. Impactul asupra mediului – gestionarea deșeurilor și poluarea:
În documentul public există informații contradictorii cu privire la producerea de deșeuri în timpul execuției proiectului. Punem la îndoială afirmația, foarte generală și ușor făcută conform căreia: ”În urma execuţiei proiectului nu rezultă deşeuri.”. Cum poate fi demonstrată această afirmație având în vedere că în proiect sunt prevăzute lucrări de dezafectare a covorului asfaltic existent, a bordurilor, a vegetației și mai ales că tot în proiect se precizează: ”Pentru organizarea de șantier, sursele de poluanți sunt următoarele: − scurgerile accidentale de combustibili de la utilaje; − praful și gazele de eșapament; − ape uzate menajere; − deșeuri menajere.”? De ce este necesar un plan de management al deșeurilor (pct. 2b, pag 33) din moment ce se afirmă că proiectul nu va fi generator de deșeuri?
În acest context, solicităm clarificări și detalii suplimentare cu privire la impactul asupra mediului și la planurile de gestionare a deșeurilor asociate proiectului. Este imperativ ca autoritățile competente să prezinte un plan detaliat și concret de gestionare a deșeurilor, în conformitate cu legislația în vigoare și cu standardele internaționale de mediu.
La punctul VII (pag 35) se afirmă: “Activitatea desfășurată pe amplasamentul studiat nu va produce poluanți pentru mediu, deci nu va afecta vecinătățile.”
Solicităm să fie specificate datele și informațiile concrete care fundamentează impactul poluării asupra mediului, pentru a putea afirma acest lucru.
3. Conservarea biodiversității și a habitatelor naturale:
În cadrul documentației puse la dispoziția publicului, se afirmă: “Conservarea habitatelor naturale: în zonă nu există areale protejate – a florei și a faunei sălbatice: flora din zonă este comună. În intravilanul amplasamentului studiat nu există faună sălbatică.”
Considerăm ca fiind cel puțin superficială tratarea acestui aspect și este important să subliniem că sintagma habitate naturale, nu se referă exclusiv la areale protejate. Subliniem faptul că prezența faunei sălbatice într-un mediu urban este posibilă și chiar de așteptat, cu atât mai mult cu cât arealul de interes pentru acest proiect este traversat de un curs natural de apă și conține un număr ridicat de arbori maturi. Aspectele de impact asupra biodiversității urbane nu pot fi neglijate, chiar dacă avem în perspectivă un proiect de infrastructură rutieră. Este necesar un studiu care trebuie să investigheze biodiversitatea locală, inclusiv prezența și distribuția speciilor de plante și animale, identificând riscurile și potențialele impacte ale proiectului asupra acestora și oferind soluțiile potrivite.
4. Tăierea arborilor și protecția celor rămași:
În proiect se precizează: “Pentru modernizarea străzilor menționate mai sus este necesară tăierea a 88 arbori (cu diametrul între 0-25 cm)…”. Înțelegem necesitatea îndepărtării unor exemplare de arbori sau arbuști dar observăm că recensământul arborilor de pe întregul amplasament indică un număr existent de 429 de exemplare. Care sunt măsurile ce vor fi luate pentru protejarea celor 341 de exemplare care vor fi păstrate, având în vedere exemplele negative de practică existente în cazul altor șantiere de infrastructură (La amenajarea Parcului Petőfi peste 50% din arborii rămași în picioare sunt afectați de utilaje prin zdrelire sau rupere. La schimbarea conductelor de termoficare și alimentare cu apă realizate în Parcul 1 Decembrie, un număr mare de arbori au fost mutilați. La recent încheiatele lucrările de modernizare a străzilor din zona Universității, arborii rămași au fost serios afectați prin zdrelire, ruperea ramurilor și tăierea rădăcinilor – exemplele ar putea continua nominalizând aproape toate șantierele din municipiu).
Proiectul nu prevede măsuri și proceduri eficiente pentru a minimiza impactul asupra vegetației din zona șantierului, de aceea solicităm stabilirea și implementarea de măsuri eficiente pentru a minimiza impactul asupra arborilor care vor fi păstrați, care să icludă:
- Evaluarea stării de sănătate a arborilor: Înainte de începerea lucrărilor, este necesară realizarea unei evaluări detaliate a stării de sănătate a arborilor rămași în picioare. Această evaluare ar trebui să identifice eventualele probleme de sănătate sau daune și să ofere soluții pentru tratament sau îngrijire corespunzătoare.
- Implementarea măsurilor de protecție în timpul lucrărilor: În timpul execuției proiectului, arborii rămași în picioare ar trebui să fie protejați împotriva deteriorării sau ruperii cauzate de utilaje sau activități umane. Aceasta trebuie să includă instalarea barierelor de protecție și monitorizarea atentă a lucrărilor pentru a evita daunele accidentale.
- Adoptarea practicilor durabile de construcție: Folosirea unor utilaje adecvate și a unor tehnici de construcție care minimizează impactul asupra arborilor, precum și implementarea unor proceduri de lucru care reduc riscul de deteriorare a acestora. De exemplu, utilizarea echipamentelor de construcție cu emisii reduse și evitarea depozitării de materiale de construcție în apropierea rădăcinilor arborilor.
- Monitorizarea și îngrijirea ulterioară: După finalizarea proiectului, este important să se monitorizeze starea arborilor rămași și să li se ofere îngrijire adecvată pentru a le asigura supraviețuirea pe termen lung. Aceasta poate include irigarea suplimentară, fertilizarea sau tratamente fitosanitare, în funcție de necesități.
De asemenea, având în vedere prevederile HCL 725/2015, care la nivelul municipiului Oradea ”obligă la plantarea a 5 arbori pentru fiecare copac tăiat”, solicităm precizarea cu exactitate a locului în care vor fi plantați cei 440 de arbori aferenți celor 88 care vor fi tăiați în cadrul acestui proiect, speciile de arbori care vor fi plantați precum și dimensiunea lor.
5. Impactul asupra climei și a microclimatului:
Conform documentației, “Amplasarea obiectivului nu va produce perturbații asupra climei din zonă”. Având în vedere că în acest proiect este prevăzută extragerea a 88 de exemplare de arbori maturi și arbuști, dar și că în zonă sunt planificate numeroase alte proiecte majore de investiții, din punctul nostru de vedere afirmația nu se susține și considerăm că pentru a demonstra această afirmație, este necesară prezentarea unor studii științifice detaliate și a argumentelor corespunzătoare.
Pentru a evalua în mod adecvat impactul proiectului asupra climei și a microclimatului, ar trebui să se efectueze studii de specialitate care să analizeze minim următoarele aspecte și care să țină cont în mod obligatoriu de efectul cumulat al tuturor celorlalte lucrări majore prevăzute în zonă:
- Modificările în regimul temperaturii: Amplasarea obiectivului și lucrările de construcție asociate ar putea influența regimul termic al zonei, determinând creșterea temperaturii locale sau modificări ale curenților de aer. Studii detaliate de microclimat ar trebui să evalueze aceste posibile modificări și să ofere recomandări pentru minimizarea impactului.
- Efectele asupra vegetației locale: Modificările climatice locale pot afecta vegetația din zonă, inclusiv arborii și flora erbacee. Este important să se evalueze modul în care proiectul propus ar putea influența sănătatea și distribuția plantelor locale și să se ia în considerare măsuri de protecție și conservare a acestora.
- Impactul asupra emisiilor de gaze cu efect de seră: Proiectul propus ar putea influența emisiile de gaze cu efect de seră în zonă, fie prin intermediul activităților de construcție, fie prin schimbările induse în traficul rutier și mobilitatea locală. Este necesară o evaluare a acestui impact și identificarea măsurilor pentru reducerea emisiilor.
6. Managementul impactului asupra mediului și monitorizarea factorilor de mediu:
Documentația specifică: “Conform prevederilor legislație de mediu în vigoare la nivel Comunitar și Național trebuie luate măsuri pentru managementul impactului potențial asupra mediului și monitorizarea factorilor de mediu, astfel încât să se asigure de un minim impact asupra acestora”, fără însă să specifice care sunt concret, acesta măsuri.
Pentru a asigura un management eficient al impactului asupra mediului și monitorizarea corespunzătoare a factorilor de mediu, este necesar să se dezvolte un plan detaliat și bine structurat, a unui studiu preliminar al factorilor de mediu din amplasament care să conțină măsuri concrete și modelări bazate pe intervențiile ce urmează a fi realizate, fiind necesare următoarele acțiuni:
- Elaborarea unui plan de gestionare a impactului asupra mediului: Acest plan ar trebui să cuprindă măsuri specifice pentru reducerea impactului asupra mediului în toate etapele proiectului, de la faza de proiectare și planificare până la implementare și exploatare. Măsurile ar trebui să vizeze reducerea poluării aerului, apei și solului, gestionarea adecvată a deșeurilor și protejarea biodiversității locale.
- Implementarea unui sistem de monitorizare a factorilor de mediu: Pentru a evalua în mod corespunzător impactul proiectului asupra mediului, este esențial să se pună în aplicare un sistem de monitorizare a factorilor de mediu relevanți, cum ar fi calitatea aerului, calitatea apei, nivelurile de zgomot și vibrații, biodiversitatea și altele. Acest sistem trebuie să fie proiectat și implementat în colaborare cu autoritățile competente și să fie actualizat și îmbunătățit pe parcursul întregului proiect.
- Raportarea și evaluarea periodica a rezultatelor: Datele colectate prin sistemul de monitorizare ar trebui să fie raportate și evaluate periodic, pentru a evalua eficacitatea măsurilor de gestionare a impactului asupra mediului și pentru a identifica eventualele probleme sau riscuri. Aceste evaluări ar trebui să fie comunicate autorităților competente, precum și publicului interesat, pentru transparență și responsabilitate.
7. Soluții propuse
Având în vedere atât preocupările și îngrijorările noastre, cât și lacunele identificate în documentația prezentată, solicităm Primăriei Municipiului Oradea îmbunătățirea proiectului actual privind ”Lărgirea străzilor Armatei Române, Universității, Ceyrat, Thurzo Sandor și Atelierelor” prin realizarea de studii suplimentare pentru a asigura că proiectul respectă principiile de mediu.
Este esențial ca aceste studii suplimentare să includă:
- Un studiu de trafic detaliat pentru a evalua necesitatea și impactul proiectului asupra circulației rutiere, luând în considerare posibilele alternative și soluții de mitigare a impactului asupra traficului și a mediului. De asemena, acest studiu ar trebui să estimeze eficiența măsurilor propuse, având în vedere faptul că arterele propuse în cadrul acestui proiect vor fi conectate cu alte străzi și artere mai înguste, unde traficul va fi încetinit, provocând un efect de domino.
- Un studiu de biodiversitate cuprinzător, care să evalueze prezența și distribuția speciilor de plante și animale din zona proiectului, identificând potențialele riscuri și impacte ale acestuia asupra biodiversității urbane locale.
- Un plan detaliat pentru protecția și conservarea arborilor existenți, inclusiv măsuri concrete pentru protejarea exemplarelor rămase în picioare și pentru înlocuirea celor tăiați, conform prevederilor legale și a angajamentelor privind regenerarea spațiilor verzi.
De asemenea, solicităm ca autoritățile să ia în considerare impactul cumulat al tuturor proiectelor majore de investiții planificate în zona, deoarece acest aspect este crucial pentru evaluarea corectă a impactului asupra mediului și pentru elaborarea măsurilor adecvate de protecție și conservare a acestuia.
Dorim să subliniem că suntem deschiși la dialog și cooperare cu instituțiile responsabile de planificare și decizie pentru a contribui la implementarea de proiecte urbane care să țină cont de importanța naturii în Municipiul Oradea. Având în vedere condițiile climatice actuale și necesitatea unei dezvoltări durabile, conform Strategiei Naționale privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă și a Agendei 2030, la care România a aderat, considerăm că este esențial să se ia în considerare natura urbană în planificarea și implementarea proiectelor urbane viitoare.
Centrul pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor | Fundația pentru Cultură și Educație Ecologistă ECOTOP | Asociaţia Pescarilor Sportivi Aqua Crisius |
Paul Iacabaș | George Togor | Andrei Togor |
președinte | președinte | președinte |
Oradea, 28.03.2024