USR Bihor a analizat cum a impartit banii judetului „Cooperativa de la CJ”

USR Bihor considera ca a sosit timpul pentru o prioritizare a nevoilor comunitatilor locale, pentru o reconsiderare a modului în care se evaluează oportunitatea unor proiecte, pentru eficientizare și responsabilizare in modul de cheltuire a bugetelor publice, astfel încât investițiile din mediul rural sa aibă impact și sa genereze dezvoltare locală, condiții de trai mai bune și creșterea calității serviciilor de educație și sănătate din aceste zone.

În urma recentului pact dintre PNL, PSD, ALDE și UDMR, cu privire la finanțele județului, USR Bihor a efectuat o analiza a felului in care sunt impartiti si cheltuiti banii intre cele patru partide politice comparand repartizarea sumelor din fondul aflat la dispozitia CJ Bihor conform Legii bugetului pe 2018 si a celor aferente cotei de 7,5% din impozitul pe venit estimat a fi incasat la bugetul de stat in anul 2019.

Acum un an, in august 2018, liberalii din Oradea inca nu pareau dispusi sa accepte faptul ca au pierdut conducerea Consiliului Judetean Bihor si tunau si fulgerau impotriva majoritatii PSD, UDMR, ALDE pe care o numeau “Cooperativa de la CJ”. Modul de impartire a banilor de la CJ catre primariile din judet era numit de aceiasi liberali drept “golanie politica si lipsa de responsabilitate” pentru ca banii s-ar fi dat, sustineau acestia, pe criterii politice, fara a tine cont de nevoile reale, de proiectele si de prioritatile comunitatilor.

Luna august 2019 a debutat insa cu o rasturnare spectaculoasa de situatie: adversarii de deunazi s-au pus la masa si au semnat, in 28 iulie 2019, un acord prin care decid sa-si imparta, cu respectarea legii desigur, banii judetului si ai orasului. PNL, PSD, UDMR si ALDE devin parteneri cu acte in regula pana in anul 2024, “indiferent de o eventuală schimbare de structură realizată în urma scrutinului local din 2020”. Trei zile mai tarziu, cele patru partide s-au apucat sa imparta si banii. USR Bihor a dorit sa vada ce s-a schimbat in 2019 fata de 2018.

In 2018 suma disponibila a fost de 15483000 lei iar banii s-au împartit astfel: ALDE – 1,29% (200000 lei), PSD – 48% (7433000 lei), PNL 18% (2918000 lei), UDMR – 30% (4707000 lei). Restul banilor au mers la slovaci si primari independenti (225000 lei).

In 2019 suma disponibila a fost de 28493000 lei, împărțită astfel: ALDE – 2,45% (700000 lei), PSD – 38% (11035000 lei), PNL – 31% (8981000 lei), UDMR – 26% (7471000 lei), restul banilor mergand la slovaci si primari independenti (306000 lei).

Practic, PNL a primit 10% de la PSD si 4 % de la UDMR către creșterea din dreptul PNL, beneficiarul net al acestei înțelegeri. O întrebare care rămâne este ce se găsește în cealaltă parte a înțelegerii.

Una dintre cele mai virulente critici aduse de liberali in 2018 coalitiei locale din Consiliul Judetean Bihor a fost legata de alocarea banilor pentru biserici, spunand despre aceasta ca lasa fara finantare nevoile reale ale comunitatilor. Liberalii acuzau PSD, UDMR si ALDE ca dau bani preotilor si episcopiilor pentru a le castiga bunavointa in vederea viitoarelor scrutinuri electorale. Si aici am vrut sa aflam cum s-au schimbat lucrurile in urma criticilor si a noii aliante recent incheiata.

In 2018, coalitia PSD, UDMR, ALDE a alocat bisericilor 4079000 lei.

In 2019, noua coaliție – PNL, PSD, UDMR, ALDE – a acordat bisericilor 4756850 lei.

Nu ne-am oprit aici cu analiza si am vrut sa vedem si care dintre cele patru partide este mai “evlavios” si am calculat ce sume/procente au cedat acestea bisericilor in 2019: ALDE 165000 lei (23,57%), PSD 2321850 (21%), PNL 1474000 lei (16,4%), UDMR 796000 (10,65%). Pentru ce s-au acordat acesti bani? Evident, pentru “prioritati comunitare”: “automatizare clopote, parcare la capela, garduri la biserica, mobilier, “amenajament”, picturi, scaune, casa parohiala”. Multe dintre cheltuieli nu pot fi insa analizate sub criteriul oportunitatii pentru ca sunt trecute sec “culte, biserici, sprijin, parohie”. Multe dintre aceste “proiecte locale” au primit bani si in 2018 dar si in 2019 de unde deducem ca, probabil, exista o “taxa pentru biserica” convenita din aceasta sursa de venit, anuala, in cuantum de aproximativ 1 milion de euro.

Alte “proiecte de dezvoltare”, in plus fata de cele sfinte si bisericesti, includ “infiintare promenada in Budureasa, alee pietonala in Buduslau, numeroase modernizari de camine culturale, iluminat festiv, terenuri sintetice de sport, picnic european la Vadu Crisului, festivaluri si zile de comuna. Daca adunam toate acestea cu cheltuielile de functionare, cotizatiile (GAL si ADI), renovarile de sedii de primarii, etc rezulta ca mai putin de jumatate din bani vor ajunge sa fie investiti in lucrari de infrastructura sau de dezvoltare imperios necesare comunitatilor locale.

Sigur, aprecierile noastre pot fi subiective si poate toate aceste cheltuieli sunt importante intr-un fel sau altul. Dar cand ai de ales intre un gard la biserica si un grup sanitar la scoala si nu ai bani decat pentru una dintre ele, ni se pare evident care ar trebui sa fie ordinea prioritatilor. Conform raspunsului primit la o interpelare a deputatului USR Silviu Dehelean din martie 2019, in Bihor avem in continuare 46 de scoli cu toalete tip latrina in curte, fara apa curenta si fara canalizare. 9 dintre acestea au fost cuprinse intr-o lista de propuneri de investitii prin POR SI PNDL in timp ce 37 dintre ele raman in acelasi stadiu: 17 scoli cu toaleta in curte in localitatile conduse de primari PNL, 12 scoli in localitati conduse de primari PSD, 8 scoli in localitati cu primari UDMR. Toate acestea in conditiile in care o toaleta moderna, cu apa curenta, cu aproximativ 20 de grupuri sanitare, costa maxim 10000 euro daca este construita de la zero. Daca doar renovezi si dotezi una existenta, costurile pot cobori pana la 5000 de euro (informatii obtinute de la persoane care deja au construit/renovat astfel de toalete).

Este oportun sa amintim, avand in vedere cele de mai sus, ca legea 50/2019 (legea bugetului public pe 2019) spune ca banii trebuie repartizati in vederea sustinerii programelor de dezvoltare locala si pentru sustinerea programelor de infrastructura care necesita cofinantare locala. USR Bihor a comparat doar aceste doua transe de bani impartiti la nivelul judetului Bihor in 2018 si 2019, in valoare totala de aproximativ 10 milioane de euro. Concluzia noastra este ca nu exista nicio diferenta intre modul in care s-au împărțit banii in 2018 si 2019. Schimbarea se vede doar la procentele cu care cele patru partide s-au inteles intre ele sa imparta aceasta suma disponibila judetului, aceasta fiind, in fapt, o impartire echitabila (asa cum o vad ei), a controlului asupra resurselor judetului si nicidecum o incercare de a raspunde nevoilor reale ale comunitatilor.

De treizeci de ani, prin pixul acestor oameni – mereu aceiasi oameni – se scurg sute de milioane de euro cu scopul declarat de a face bihorenilor viata mai buna. Si totusi, in continuare, dupa treizeci de ani, oamenii din Bihor vorbesc tot despre asfaltarea drumurilor, tot despre alimentarea cu apa, tot despre canalizare, tot despre amenajari de albii de rauri, tot despre toalete in curte la scoala. Vorbim tot despre lucrurile elementare care fac parte din abc-ul civilizatiei, lucruri pe care inca nu le avem sau, daca le avem, sunt facute de mantuiala. In treizeci de ani, in satele Bihorului, cu mici exceptii, nu s-a schimbat mai nimic.

Distribuie informația
Alte știri