2021, an cu multe provocări pentru Primăria Oradea, dar cu cele mai mari investiții din 2015 încoace

Viceprimarul Marcel Dragoş şi reprezentanții Direcției Economice din Primăria Oradea, directorul executiv Eduard Florea și directorii adjuncți Simona Vlad și Sorin Iacob, au susținut azi, 14 ianuarie, o conferință de presă în care au prezentat sinteza raportului de activitate a direcției pe anul 2021.

„Le mulțumesc colegilor mei pentru colaborarea avută și pentru activitatea lor în cadrul Direcției Economice. Anul 2021 nu a fost unul ușor, dar am făcut față provocărilor, fiind în esență un an în care s-au făcut foarte multe investiții, practic cele mai mari investiții din anul 2015 încoace. Cred că și anul 2022 va fi un an cu la fel de multe provocări. Sunt convins însă că, și de data aceasta, specialiștii Direcției Economice le vor face față și vom vedea rezultate la fel de bune, rezultatele cu care ne-am obișnuit în fiecare an. Cred că Direcția Economică este cumva creierul acestei instituții, fiind cea mai importantă direcție din cadrul Primăriei Oradea, de ale cărei rezultate depind și celelalte direcții”, a precizat viceprimarul Marcel Dragoș.

Asigurarea echilibrului bugetar între resursele de care dispune municipalitatea şi nevoile comunităţii implică în fiecare an un control riguros atât al veniturilor, prin atingerea gradului prognozat de încasare, cât şi al cheltuielilor publice.

Anul 2021 – anul provocărilor

Directorul executiv Eduard Florea a detaliat  provocările cu care s-a confruntat bugetul orașului, subliniind totodată faptul că, cu toate aceste greutăți, s-au menținut calificativele de rating în categoria principală „Grad investițional – cea mai ridicată credibilitate”, fapt ce reflectă viziunea Fitch asupra performanțelor robuste ale municipiului și asupra capacității de a contribui la progresul economiei locale, apreciind în mod special diversitatea profilului economic prin dezvoltarea parcurilor industriale.

„Cu siguranță, una dintre cele mai mari provocări financiare ale anului 2021 a fost adoptarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2021. Ordonanța a determinat ajustarea prețului contractelor de execuție de lucrări de investiții și de reparații curente, pe baza indicelui costurilor materialelor de construcții. Municipiul Oradea a resimțit efectele acestei ordonanțe, având în derulare amplele proiecte de infrastructură pe care le desfășoară. Astfel, valoarea suplimentară a contractelor a fost estimată la aproximativ 16 milioane de euro, reprezentând peste 15% din veniturile proprii ale anului 2021”, a explicat directorul executiv Eduard Florea.

O altă provocare a reprezentat-o creșterea alarmantă a prețului gazelor naturale, nivelul înregistrat în tranzacțiile pe Bursa Română de Mărfuri (BRM) depășind de 4-5 ori nivelul previzionat utilizat de SC Termoficare Oradea SA.  

În cursul lunii august, apoi în lunile octombrie și noiembrie, Municipiul Oradea a înaintat solicitări către Guvernul României pentru acordarea unui sprijin din fondul de rezervă a Guvernului. Întrucât suma alocată a fost insuficientă (3,6 milioane de lei), operatorul de termoficare a fost susținut de Municipiul Oradea pentru contractarea unei linii de credit suplimentare și prin cuprinderea în buget a unor sume adiționale pentru plata în avans a subvenției de tarife și de exploatare, fapt ce a asigurat disponibilitățile financiare necesare pentru achiziția gazelor naturale pentru lunile decembrie 2021 și ianuarie 2022.

Cele mai mari investiții ale anului 2021

Anul 2021 a fost anul cu cele mai mari investiții făcute din anul 2015 încoace (în 2015 s-a finalizat prima sesiune de proiecte cu finanțare europeană). Valoarea totală a investițiilor din anul 2021 este de 229.372.351 lei, acestea fiind:

  • Linie de tramvai Calea Aradului – Atelierelor
  • Reabilitare Bulevard Nufărul – Cantemir
  • Achiziție 6 autobuze
  • Reparații capitale centrală termică
  • Reabilitarea clădirii Primăriei Oradea
  • Reabilitarea Bazinului Olimpic
  • Pasaj Centură str. Universității
  • Achiziție 4 autobuze
  • Reabilitare Școala Gimnazială nr. 11
  • Park&Ride Piața Emanuil Gojdu
  • Aeroport Air Oradea
  • Parking str. Independenței
  • Spital Județean – corpul A1, A2 B
  • Sala de Sport Polivalentă
  • Parcare str. Traian Blajovici
  • Pietonalizare str. Libertății
  • Reabilitare Colegiul Național Onisifor Ghibu

Măsuri pentru protejarea serviciilor publice/mediului de afaceri local

De asemenea, contextul dat de prelungirea prelungirea stării de alertă datorată efectelor evoluției COVID-19 și-au pus amprenta și asupra activității autorității publice locale, care a fost nevoită să ia măsuri rapide pentru protejarea angajaților, a serviciilor publice locale, a locuitorilor, dar și mediului de afaceri local, concomitent cu păstrarea unui echilibru bugetar prin menținerea unui bun nivel al încasării impozitelor și taxelor locale, dar și prin grija față de cheltuirea banilor publici.

„Similar anului 2020, în contextul prelungirii efectelor pandemiei, Executivul Local a propus adoptarea în limitele legale ale atribuțiilor Consiliilor Locale, a unei măsuri locale de scutire de majorări la plata impozitelor și taxelor locale. Concret, atât pentru persoanele fizice, dar și pentru firme printr-o schemă de minimis aprobată de Consiliul Concurenței, au fost acordate scutiri de la plata majorărilor de întârziere născute în perioada stării de urgență sau de alertă aferente obligațiilor fiscale și nefiscale datorate bugetului local în cazul achitării debitului principal până la data de 31.12.2021”, a adăugat directorul executiv Eduard Florea.

Rezultate bugetare înregistrate la finele anului 2021

Rezultatele bugetare înregistrate la finele anului 2021 au reflectat creșterea veniturilor bugetului local încasate: +22% față de anul precedent.

Gradul de încasare al debitelor anuale aferente principalelor impozite şi taxe locale, respectiv pentru clădiri, terenuri şi autovehicule, a înregistrat cel mai ridicat nivel din ultimi ani, ca urmare a reluării executării silite în acest an (în 2020 acțiunile de executare silită au fost suspendate prin reglementări naționale), depășind 96%.

La nivelul restanțelor fiscale se remarcă scăderea numărului de restanțieri persoane fizice (-28%), dar și a soldului restanțelor (-15,6%), pe fondul acțiunilor de executare silită (somații, popriri, sechestre), dar și a declarării insolvabilității pentru 1.805 persoane fizice (6.181.972 lei). În cazul persoanelor juridice, numărul restanțierilor a scăzut semnificativ, cu 18,5% (2.020 firme restante față de 2.480 firme restante în 2020).

Campaniile organizate pentru stimularea plății online a impozitelor și taxelor locale (cote diferențiate a bonificației fiscale, campania „PLĂTEȘTE IMPOZITUL ONLINE ȘI CĂȘTIGĂ O ZI DE DISTRACȚIE LA AQUAPARK NYMPHAEA”) au reconfirmat și în acest an apetitul cetățenilor pentru plățile online.

Directorul adjunct Simona Vlad a prezentat apoi în detaliu partea financiar-bugetară a activității Direcției Economice, respectiv: veniturile bugetului local, cotele din impozitul pe venit, cheltuielile operaționale, cheltuielile cu investițiile, datoria publică, gradul de îndatorare, dar și activitatea financiar-contabilă în cifre.

Directorul adjunct Sorin Iacob a vorbit despre partea fiscală a activității, respectiv: administrarea creanțelor fiscale, instrumentele de plată, activitatea de executare silită, restanțe și restanțierii la buget, volumul tranzacțiilor, masa impozabilă, situația bonificațiilor fiscale și a supraimpozitărilor, facilități pentru investitori, dar și facilitățile speciale acordate datorită contextului pandemiei.

Distribuie informația
Alte știri