6 studenti de la Universitatea din Oradea, în vizită la Parlament în cadrul unui stagiu de practică la cabinetul senatorului Adrian Hatos

În perioada noiembrie – decembrie 2022 se desfășoară cea de-a doua sesiune de stagii de practică, dedicată studenților, la cabinetul senatorului PNL Adrian Hatos, profesor universitar la Universitatea din Oradea. Cu scopul creării unei oportunități de dezvoltare pe plan profesional sau chiar pentru formarea unei cariere politice, șase studenți de la Universitate din Oradea au fost introduși, până în acest moment, în activitatea curentă a unui cabinet parlamentar; au putut observa, în mod aplicat, ce înseamnă administrație publică și politici publice la nivel local; sau au luat contact cu problemele specifice cu care se confruntă ONG-urile locale, și care presupun demersuri legislative.

               La jumătatea stagiului de practică, în perioada 21-23 noiembrie, cei șase studenți (Diana Culda – Facultatea de Drept, Teodora Milea – Facultatea de Științe Socio-Umane, Lorena Moisa, Larisa Bărcui, Mircea Bratosin și Sarah Pazmany-Jianu – de la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării) au efectuat, la invitația senatorului Adrian Hatos, o vizită la Parlamentul României. Pe parcursul celor trei zile, studenții au putut urmări procesul legislativ, să fie prezenți în comisii parlamentare și la dezbaterile din plen. Astfel, dacă în ziua de luni studenții au participat, timp de aproape trei ore, la ședința de plen a Senatului și au vizitat clădirea Parlamentului, marți, 22 noiembrie, studenții au participat la ședința Comisiei pentru Învățământ a Senatului, unde dezbaterile intense au vizat subiecte precum oportunitatea introducerii și purtării obligatorii a uniformelor pentru elevii din învăţământul preuniversitar de stat şi particular, sau cea a finanțării, de către stat, a participării elevilor la toate concursurile internaționale.

               “Vrem tineri implicați în politică, implicați într-un mod democratic, onest și profesionist. Pentru realizarea acestui scop trebuie să trecem dincolo de cursurile academice pe care le primesc la universitate și care nu sunt suficiente pentru a forma competențe și deprinderi civice democratice și, mai ales, pentru construcția încrederii între tinerii cetățeni și politicieni. Pentru ca această încredere să răsară și să crească, tinerii noștri trebuie să intre în contact direct cu politicienii și cu procesele în care democrația funcționează. Așadar, i-am dus la Parlament ca un exercițiu de transparență a instituției fundamentale a democrației noastre. Să vadă cum se discută legile în comisii și în plen, să vadă ce înseamnă a fi parlamentar. Din păcate, nu pot să îi duc pe toți studenții din Oradea la București, dar sper să contribui cât de cât la construirea încrederii dintre tineri și clasa politică. Și, în plus, poate dintre acești tineri se vor alege politicienii de mâine”, a declarat senatorul Adrian Hatos.

Cum a fost această experiență la Parlamentul României pentru cei șase stagiari? Ne-o spun chiar ei.

          ,,Am avut ocazia de a vedea în ce constă activitatea parlamentară a unui senator, cum se desfășoară ședințele plenare și am înțeles ce presupune activitatea de legiferare. Sunt recunoscătoare că am avut parte de o asemenea oportunitate”, Sarah Pazmany-Jianu (studentă la Facultatea de Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, specializarea Relații Internaționale și Studii Europene, anul I) .

          ,,Personal m-a ajutat foarte mult acest stagiu de practică, deoarece am putut descoperi cât de complexe sunt dezbaterile parlamentare și cât de important este modul în care sunt construite argumente puternice și clare, în vederea realizării unei modificări legislative sau a promovării unei legi noi”, Diana Culda (studentă la Facultatea de Drept, specializarea Drept, anul III).

          ,,Experiența aceasta m-a impresionat și impulsionat să am încredere în forțele proprii, iar cu multă muncă și implicare, să pot crede că visele pot deveni realitate. Acest stagiu de practică a reprezentat un ajutor foarte mare în dezvoltarea mea profesională și îmi doresc să am parte și în continuare de asemenea experiențe”, Teodora Milea (studentă la Facultatea de Științe Socio-Umane, specializarea Resurse Umane, anul III).

,,Realitatea este una diferită, față de ce se prezintă, în comparație cu experiența de la fața locului, toată lumea are intenții de a face bine, dar în moduri variate. Am avut parte de o experiență care m-a făcut să mă întorc cu deosebită plăcere la Parlament, în cadrul Senatului României și, de asemenea, pe viitor mi-ar plăcea să fac consiliere politică la nivel parlamentar sau guvernamental”, Mircea Bratosin (student la Facultatea de Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, specializarea Jurnalism, anul III).

               ,,În cadrul vizitei la Parlamentul României, luând parte la o ședință în plenul Senatului, dar și la o ședință a Comisiei de Învățământ, am învățat cu ce se ocupă un senator si am putut observa o parte din procesul de legiferare. Am înțeles cât de important este să îți susții punctul de vedere și ideile, chiar daca unii colegi s-ar putea să nu fie de acord cu ceea ce spui. De asemenea, am fost impresionată de frumusețea Parlamentului și îmi doresc să mai am parte de astfel de vizite, cât mai curând posibil”, Larisa Bărcui (studentă la Facultatea de Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, specializările Jurnalism și Relații Internaționale și Studii Europene, anul II).

“Am urmărit, în mod constant, online, ședințele de plen, însă experiența mea de la Parlamentul României mi-a arătat cât de complexă este, de fapt, activitatea parlamentară, observând atent întregul proces de legiferare și votare și fiecare argument pro și contra al senatorilor. Sunt profund recunoscătoare pentru această experiență și îmi doresc să fie abia începutul pentru noi provocări de acest fel”, Lorena Moisa (studentă la Facultatea de Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, specializarea Relații Internaționale și Studii Europene, anul II).

               În sprijinul acestei activități civice a fost și Biroul din România al Fundației Konrad Adenauer Stiftung (KAS), o fundație care contribuie în mod activ la sprijinirea democrației și a statului de drept în peste 120 de țări și care de 31 de ani este prezentă și în România, și al cărui reprezentanți s-au asigurat, de asemenea, ca studenții să aibă parte de cele mai bune condiții de transport și cazare, pentru a se bucura pe deplin de această experiență la Parlamentul României.

Biroul parlamentar al senatorului Adrian Hatos

Distribuie informația
Alte știri