Accident aviatic pe Aeroportul Oradea, simulat de ISU Crișana/ Plan roșu de intervenție declanșat în cadrul exercițiului

În data de 20 septembrie a.c., la Aeroportul Oradea (AO) s-a desfăşurat un amplu exerciţiu cu forţe şi mijloace în teren, ce a vizat verificarea concepţiei de intervenţie pentru gestionarea unei situaţii de urgenţă de amploare, generată de producerea unui accident de aviaţie, precum şi verificarea personalului de conducere a intervenţiei în organizarea şi coordonarea forţelor de intervenţie.

Potrivit scenariului exercițiului, organizat de Aeroportul Oradea, în data menționată, în perimetrul aeroportului s-a produs un accident aviatic provocat de o avarie la trenul de aterizare, aeronava Spartan, cu peste 70 de persoane la bord, care opera un zbor regulat Viena-Oradea, fiind nevoită să aterizeze de urgență.

Astfel, în dimineața zilei de marți, 20 septembrie a.c., la ora 10.45, comandantul aeronavei Spartan, care opera un zbor regulat pe ruta Viena-Oradea, a anunțat serviciul de trafic aerian că are probleme cu escamotarea aterizorului principal. Întrucât nu au reușit să rezolve avaria, la ora 11.05, pilotul a declarat nivelul de urgență MAYDAY, semnalând astfel că pericolul era iminent, iar Turnul de Control Oradea a declarat faza de alarmă totală, anunțând entitățile responsabile pentru intervenție, salvare și stingerea incendiilor.

La ora 11.08, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana” este sesizat, prin Sistemul Unic 112, de către un reprezentant al ROMATSA, cu privire la eveniment, apelantul precizând totodată faptul că pilotul comandant a decis delestarea aeronavei, încercând, în aproximativ 20 de minute, să efectueze o aterizare de urgență.

În vederea desfăşurării operaţiunii în condiţii similare intervenţiei la o astfel de situaţie de urgenţă, la ora 11.12, a fost declanșat Planul Roșu de Intervenție, la locul producerii evenimentului fiind mobilizaţi membrii grupei operative a ISU Bihor și forțele de intervenție ale Detaşamentelor 1 şi 2 de Pompieri Oradea, Detașamentului de Pompieri Salonta, Stațiilor de Pompieri Săcueni și Aleșd, Gărzii de Pompieri Tinca, respectiv ale Gărzii de Pompieri Sălard, totalizând un efectiv de 65 de pompieri militari, cu 13 autospeciale de intervenție (autospeciale de stingere, autospeciale de lucru la înălțime, autospeciale ABROLL, autospeciale de descarcerare, autospeciale de primă intervenţie şi comandă) și cu 9 autospeciale SMURD (două autospeciale de transport personal şi victime multiple, ambulanța de terapie intensivă mobilă a SMURD Oradea, cinci ambulanțe SMURD de tip B2 și autospeciala medicului de urgență), un Post Medical Avansat și un microbuz.

În cadrul acestei activităţi complexe, coordonată de inspectorul șef al ISU Bihor, general de brigadă Caba Sorin Mihai și condusă în teren de prim-adjunctul inspectorului șef, colonel Csilik Alexandru, au fost angrenate atât echipajele de pompieri militari ale unității și subunităților inspectoratului și conducerea, personalul și Serviciul Privat pentru Situații de Urgență al Aeroportului Oradea (SPSU AO), cât și echipaje ale Serviciului de Ambulanță Județean, care au intervenit cu trei ambulanțe, Grupul de suport tehnic al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, un reprezentant al Direcției de Sănătate Publice Bihor, personal din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bihor și din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean.

Ajunși la locul producerii accidentului aviatic, pompierii militari și personalul SPSU AO au procedat la stingerea incendiului izbucnit în urma aterizării forțate și la descarcerarea unor victime rămase captive, respectiv la evacuarea tuturor pasagerilor și a echipajului din aeronavă (al cărei fuzelaj a fost grav avariat, părți din acesta desprinzându-se în urma accidentului), predându-i personalului medical. Cadrele medicale și personalul paramedical al SMURD și SAJ au evaluat cei trei membri ai echipajului și cei 72 de pasageri, au efectuat triajul medical și au acordat îngrijirile care se impuneau celor 25 de persoane rănite în urma evenimentului, din care 19 au fost transportate la Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea, la nivelul căruia a fost activat Planul Alb de Intervenție.

Principalele aspecte urmărite de AIO în cadrul acestei activități au vizat:

  • Nivelul de cunoaștere și punere în aplicare a concepției specifice de acțiune a planului de intervenție în situația producerii unui accident aviatic;
  • Modul de acțiune al personalului din Formația SSI a aeroportului după anunțarea evenimentului;
  • Modul de completare a aplicațiilor informatice existente la nivelul dispeceratului cu datele și informațiile primite (dispecerat aeroport);
  • Modul de alertare al forțelor de intervenție;
  • Cooperarea și comunicarea cu ISU Crișana și implicit celelalte instituții de sprijin;
  • Verificarea timpilor operativi de intervenție pentru forțele de intervenție, inclusiv a forțelor proprii;
  • Verificarea capacității operaționale a grupei operative și a măsurilor de asigurare logistică a acțiunilor de intervenție;
  • Actualizarea și adaptarea concepției de intervenție în funcție de modificările și situațiile apărute la locul intervenției;
  • Managementul informațiilor (recepționare, înregistrare, solicitare de sprijin altor instituții) și cooperarea interinstituțională cu instituțiile care asigură funcțiile de sprijin în cazul producerii unui accident aviatic.

Principalele obiective urmărite de ISU Bihor în cadrul acestui exerciţiu complex, au vizat testarea viabilității Planului Roșu de Intervenție aplicabil la nivelul județului Bihor și verificarea:

  • modului de aplicare a Planului de intervenție în cazul unui accident aviatic;
  • coordonării acțiunilor pe aeroport;
  • managementului fluxului informaţional-decizional în cazul unui accident aviatic;
  • modului de coordonare a operaţiunilor de stingere, salvare și evacuare a răniților, de organizare a sistemului de conducere a intervenţiei, de planificare a acţiunilor de răspuns şi de implementare a planului de acţiune;
  • modului de organizare a cooperării între forţele participante la exerciţiu, identificarea problemelor şi a soluţiilor pentru îmbunătăţirea acesteia;
  • funcţionarii comunicaţilor între punctul de comandă mobil şi celelalte structuri participante la exerciţiu;
  • modului de raportare a evenimentului.
Distribuie informația și pentru prietenii tăi:
Alte știri