Activități educaționale de identitate culturală, pornind de la patrimoniul Art Nouveau, la Casa Darvas – La Roche

Activități diverse au fost desfășurate de către Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din judeţul Bihor, la Casa Darvas-La Roche, în cadrul proiectului „Întărirea identității culturale în regiunea Dunării pornind de la patrimoniul comun Art Nouveau”.

Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din judeţul Bihor, ca partener în cadrul proiectului cu finanțare din Programul Transnațional Dunărea, intitulat „Întărirea identității culturale în regiunea Dunării pornind de la patrimoniul comun Art Nouveau” (Art Nouveau2), derulat de Primăria Municipiului Oradea în calitate de lider de proiect, a realizat la Casa Darvas-La Roche mai multe activități educaționale, cu teme diferite. Activitățile s-au derulat în perioada august-decembrie 2022.

Proiectul a presupus aducerea în atenția tinerilor (pe mai multe categorii de vârstă) și a publicului, a elementelor caracteristice stilului Art Nouveau, legate în primul rând de patrimoniul orașului, dar și acțiuni legate de societatea de la începutul secolului.

Astfel activitățile educaționale au avut ca teme:

1. Spectacol de umbre – realizat prin dezvoltarea creativității tinerilor utilizând mâinile prin acțiuni ce au format un joc de umbre cu elemente de floră și faună. Realizarea acestei activități a presupus descoperirea elementelor florale și faună din vitraliile Casei Darvas, vizionarea proiecției videomapping și apoi reproducerea acestora prin jocul mâinilor. Prin aportul colaboratorilor de specialitate de la Prietenii Veseliei, activitatea a avut ca finalitate un spectacol de umbre, care a fost vizionat de elevi din clasa a IV-a. La finalul spectacolului tinerii au interacționat cu actorii și a reprodus scene de umbre cu ajutorul mâinilor. Spectacolul realizat poate fi pus în scenă cu diferite ocazii în care se pune în valoare patrimoniul Art Nouveau.

2. Cufărul Belle Epoque – activitatea a presupus confecționarea unor cutii de carton special realizate la dimensiuni și prin diferite tehnici de inscripționare, colorare, aplicare de decoruri, să fie transformate în cufere de călătorie de la începutul secolului. S-au utilizat  grafică, șabloane specifice și elemente de decor. Elementul de design a fost prelucrarea prin pictura pe carton a elementelor specifice care definesc curentul Art Nouveau, fiecare participant având la final un cufăr personalizat.

3. Ciocolata, răsfățul celor 5 simțuri – activitatea presupune pictarea manual a pralinelor de ciocolată artizanală cu simboluri care se găsesc în Casa Darvas. Prin realizarea acestei acțiuni, având în vedere vârsta persoanelor implicate 16+, au fost propuse noi modele pentru praline ce pot fi prezentate ca brand local al casei și reprezentativ al stilului Art Nouveau. Participanții la activitate au fost cooptați din diferite medii profesionale, pentru ca rezultatul să corespundă nevoilor de identificarea a unor acțiuni viitoare de promoare a patrimoniului ce caracterizează stilul art nouveau. Activitatea s-a desfășurat în bucătăria Casei Darvas, fiind asigurate toate dotările necesare de către Maximilian Chocolat. Finalul activității a cuprins și o degustare de ciocolată.

4. Bune maniere de epocă la servirea mesei – Activitatea propusă s-a desfășurat în sufrageria casei, astfel participanților l-ea fost prezentat atât locul în care se servește masa, cât și obiecte specifice necesare la servire și aranjarea acesteia (veselă-ceramică, accesorii și decorațiuni – inele de servețel, tacâmuri etc.). Acțiunea, pentru a fi o experiență reală, a constat în două etape: prima – de cunoaștere a obiectelor și specificul acestora în aranjarea mesei și a doua – servirea mesei, fiind ales ca preparat friptura de rață la tavă. Participanții au dobândit cunoștințe noi în ceea ce privește servirea unui preparat, aranjarea mesei, poziționarea veselei inclusiv prezentarea pe farfurii a preparatului. Spectaculozitatea acțiunii a constat în consumarea preparatului la final, astfel participanții s-au transformat în invitați la masă în sufrageria muzeului. La activitate au participat elevi din clasele XI și a XII-a. La realizarea activității au contribuit profesioniști din cadrul societății Select Food Production.

5. Comportamentul în societate și la muzeu – Având la bază filmul educațional intitulat „O zi din familie în Belle Epoque”, activitatea a presupus prezentarea filmului, a conceptului care a stat la baza realizării acestuia și a rolului pe viitor în activitățile educaționale. Filmul prezintă o zi din viața unei familii din periooada 1900, prin simularea în spațiile interioare din Casa Darvas, punând în valoare elementele reprezentative precum vitraliile, mobilierul, tabietul sau pasiunile fiecărui membru al familie. Prin scenariu filmului se transmit multe informații care sunt de natură a familiariza, prin vizionare, modul în care perioada art nouveau a influențat dezvoltarea societății. Prin comparația acțiunilor din trecut cu cele din prezent, participanții au observat ca bunele manieri și comportamentul s-au schimbat foarte mult, dar în egală măsură au învățat că în anumite circumstanțe acestea sunt esențiale în a demonstra că există educație atât în familie cât și din mediul școlar. Vizita la muzeu poate să demonstreze că prin comportament adecvat, activitatea educațională se poate transforma în plăcerea de a descoperi lucruri noi. Implicarea categoriei de vârstă a elevilor din clasa a VII-a a contribuit la atingerea indicatorilor asumați la activitățile din proiect.

6. În cadrul proiectului „Întărirea identității culturale în regiunea Dunării pornind de la patrimoniul comun Art Nouveau” a fost cuprinsă și o activitate de schimb de experiență pe activitățile educaționale cu o altă instituție muzeală. Fundația a avut ca partener în cadrul acestei activități Muzeul de Arte şi Meșteșuguri din Zagreb, fiind realizate obiecte de suveniruri împreună cu elevi. Muzeul de Arte şi Meșteșuguri din Zagreb a realizat în cadrul activităților educaționale ale proiectului mai multe ateliere de creație, material de prezentare ce a fost transmis partenerului pentru a putea face schimbul de experiență, a reproduce cu elemente locale specificul stilului Art Nouveau.

Parteneri în cadrul proiectului, în care Primăria Oradea are calitatea de lider de proiect, au fost: Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice Bihor, Institutul Național al Patrimoniului din România, Muzeul de Arte Aplicate din Budapesta – Ungaria, Muzeul de Arte Aplicate din Viena – Austria, Universitatea Tehnică din Bratislava – Slovacia, Universitatea Kodolanyi Janos din Ungaria și Institutul Național de Protecție a Monumentelor Culturale din Serbia.

Cele mai importante axe ale proiectului Art Nouveau 2 sunt: dezvoltarea educației și a cercetării profesionale în ceea ce privește cunoașterea curentului Art Nouveau, planificarea urbană, promovarea patrimoniului Art Nouveau – secțiune legată foarte strâns de turism și celebrarea Zilei Internaționale Art Nouveau în 2021 și 2022.

Distribuie informația
Alte știri